MAGAZYN TRENERA

Mięsień czworogłowy pod wieloma względami jest naj. To największa grupa mięśniowa w ludzkim organizmie pod względem objętości, a jej trening stanowi najcięższą sesję siłową w tygodniu. Wystarczy uświadomić sobie, że ćwiczenia podstawowe ukierunkowane na stymulację tej partii angażują do pracy rekordową liczbę innych mięśni, a zakwasy występujące kilkadziesiąt godzin po treningu potrafią uprzykrzyć życie w stopniu nieporównywalnym z pozostałymi grupami mięśniowymi.

Z uwagi na rozmiar mięśnia czworogłowego, sam jego trening stanowi największe wyzwanie dla układu nerwowego, endokrynnego, a nawet sercowo-naczyniowego, co łączy się z odpowiednimi zmianami w tych strukturach.

Tak naprawdę nie ma możliwości, aby oddzielnie traktować trening pośladków, gdyż oba rejony ściśle ze sobą współpracują we wszys­ tkich ćwiczeniach podstawowych. Czy są to przysiady, czy wykroki, czy ­wypychanie na suwnicy – pracujemy przede wszystkim czworogłowym i pośladkowym wielkim, a różnymi sposobami możemy przenieść pracę z jednej partii na drugą. Nogi to jedyny rejon ciała, który powinien być inaczej traktowany przez mężczyzn i kobiety w treningu oporowym. Panowie muszą dbać o to, aby jak najbardziej rozwinąć uda, nie przesadzając jednocześnie z rozwojem pośladków. Zadanie płci pięknej jest odwrotne. Panie powinny kłaść nacisk na pośladki, nie rozwijając przy tym zanadto czworogłowego uda. Wszystko to dyktują oczywiście kryteria estetyczne oraz wymogi sportów sylwetkowych.

Znajomość anatomii kluczem do prawidłowego treningu

Przyjrzyjmy się budowie omawianych mięśni. Czworogłowy uda jest jedną z najbardziej skomplikowanych partii mięśniowych człowieka. Jak wskazuje jego nazwa, składa się z 4 części – 3 z nich są jednostawowe – głowa przyśrodkowa, boczna i pośrednia, 4 częścią jest mięsień prosty uda; 3 pierwsze grupy włókien są również nazywane mięśniami obszernymi. Obok mięśnia prostego uda mamy zatem mięsień obszerny przyśrodkowy, mięsień obszerny boczny i mięsień obszerny pośredni uda. Cały czworogłowy jest niezwykle silnym i jedynym prostownikiem stawu kolanowego. Co ciekawe, ruch antagonistyczny, czyli zginanie kolana, odbywa się za pomocą 7 mięśni, a łączna ich siła to zazwyczaj tylko 30% mocy czworogłowego. Prosty uda, będący dwustawowym mięśniem, dodatkowo silnie zgina staw biodrowy oraz bierze udział w odwodzeniu oraz odwracaniu kończyny dolnej. Jego przyczep początkowy znajduje się na kolcu biodrowym przednim dolnym. Pozostałe trzy głowy mają swój początek na górnej i środkowej powierzchni kości udowej. Wszystkie części zbiegają się w jedno ścięgno, łączące się z rzepką, a następnie guzowatością kości piszczelowej. Mięsień pośladkowy wielki, który współdziała z czworogłowym przy wszystkich ćwiczeniach podstawowych, rozciąga się od tylnej powierzchni talerza kości biodrowej do guzowatości pośladkowej kości udowej. Jego funkcją jest prostowanie stawu biodrowego oraz przywodzenie i rotacja zewnętrzna uda.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 17  Strona 18  Strona 19  Strona 20  Strona 21

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

W piłce nożnej z punktu widzenia kibica najbardziej liczy się przeważnie to, jak akcje się kończą. Piłka ląduje w bramce, mija słupek o włos, uderza w spojenie lub zostaje chwycona przez bramkarza. To jednak wydarzenia widowiskowe i stosunkowo rzadkie w meczu futbolowym. Każda akcja musi się tymczasem jakoś zacząć – im dalej od pola karnego rywala się rodzi, tym więcej elementów należy zrealizować poprawnie, aby doprowadzić do momentu, który najbardziej interesuje fanów. Bardziej wyjątkowego przypadku niż rozpoczynanie...

Uprawianie sportu na poziomie zawodowym, kiedy organizm sportowca poddawany jest zbyt dużym obciążeniom treningowym, może doprowadzić do symptomów przemęczenia i przetrenowania. W momencie pojawienia się pierwszych objawów przeciążenia organizmu dochodzi do urazów charakterystycznych dla określonej dyscypliny sportowej. Ich efektem jest zachwiana równowaga pomiędzy zdolnościami adaptacyjnymi a wymogami organizmu. Procesy regeneracyjne nie nadążają wówczas za zmęczeniem wywołanym przez nadmierny wysiłek fizyczny....