MAGAZYN TRENERA

Mięśnie naramienne to pod wieloma względami wyjątkowa partia. Charakteryzuje się najbardziej skomplikowaną budową ze wszystkich grup mięśniowych ćwiczonych na siłowni. Nie dość, że składa się z 3 części, to każda z nich ma do dyspozycji znacznie większą autonomię niż w przypadku poszczególnych głów innych partii mięśniowych. W naszym cyklu przyszła pora na omówienie techniki treningu mięśni naramiennych. Jak je ćwiczyć efektywnie i bezpiecznie? O tym poniżej.

Budowa

Barki to technicznie najtrudniejsza partia do treningu zaraz po grzbiecie. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest skomplikowana budowa tego mięśnia. Składa się on z 3 części, lecz w odróżnieniu od innych niejednorodnie zbudowanych mięśni, każda z nich pełni w dużym stopniu inną funkcję. Oczywiście mają one wspólny mianownik, czyli działają na staw barkowy i zbiegają się we wspólny przyczep końcowy. Nie można jednak mięśnia naramiennego porównać np. do tricepsa, który również składa się z 3 części, jednak różnice w ich funkcji są bardzo niewielkie. Ten czynnik stanowi podstawową przyczynę trudności wszechstronnego treningu barków.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 17  Strona 18  Strona 19  Strona 20

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Przy odpowiednim planowaniu i zaangażowaniu trenera oraz innych osób z klubu możemy w czasie, w którym inni będą tęsknili za boiskiem, zrealizować dodatkowo jakieś 20 jednostek treningowych i rozegrać kilka zawodów. Jak to zrobić, by nie przeciążyć zawodników? Na jakich elementach gry skoncentrować się na boisku, a na jakich w hali? Trenerską praktyką dzieli się z Czytelnikami „Magazynu Trenera” Jakub Myszkorowski.

W planowaniu procesu kształcenia młodych zawodników obowiązkiem każdego trenera jest zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka. W okresie przedszkolnym można zaobserwować dużą potrzebę ruchu. Wówczas podopieczny szybciej przyswaja nowe umiejętności motoryczne. Jak to wykorzystać w pracy z młodymi adeptami sportu? Jakie ćwiczenia wprowadzić do stałego programu treningowego? Swoimi doświadczeniami dzieli się z Czytelnikiem trener przygotowania motorycznego – Mariusz Rokita.