MAGAZYN TRENERA

Bieganie jest formą aktywności, którą można uprawiać w niemal każdych warunkach przyrody bez względu na aktualną porę roku. Odmienne realia pogodowe, a także charakterystyka terenu wpływają jednak na wielkość i różnorodność efektów treningowych. Szybkość adaptacji organizmu i odporność na dodatkowe, nietypowe utrudnienia determinują poziom sportowy biegacza. Warto tu zauważyć niewątpliwe korzyści, ale i wady płynące z trenowania na różnego typu nawierzchniach.

Choć większość tras długodystansowych pokryta jest asfaltem, a tory sprinterskie budowane są z tartanu, to wykorzystanie nawierzchni trawiastych czy piachu powinno być nieodłącznym elementem planów szkoleniowych. Mowa tu o szerokim przekroju populacji, od kompletnych amatorów po zawodników najwyższego wyczynu dowolnych dyscyplin. Takie urozmaicenie nie tylko przyczynia się do poprawy osiągnięć i niekiedy techniki ruchu, ale również zapobiega monotonności.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 25  Strona 26  Strona 27

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Siła biegowa to niby doskonale znany każdemu biegaczowi środek treningowy, ale niestety bardzo zaniedbywany. Ćwiczenia takie jak: podskoki, skipy A, B, C, wieloskoki oraz podbiegi służą zwiększaniu nie tylko siły, ale i sprężystości mięśni oraz poprawie techniki biegu.

Znacie dobrze to uczucie. Ciężko przepracowane popołudnie, kolejny solidny trening na koncie, dzień zaliczony do udanych. Nic tylko zamknąć oczy i zasnąć spokojnie snem sprawiedliwego. I właśnie wtedy mózg przeciąga się i mówi: „Hej, a może tak przypomnisz sobie właśnie teraz serię swoich największych życiowych niepowodzeń?”. I już mamy pół nocy z głowy.