MAGAZYN TRENERA

Trudno jest stworzyć koncepcję treningu, która swoją innowacyjnością budziłaby zachwyt i odsuwała w cień inne pomysły czy inicjatywy. I chyba nie o to chodzi, chociaż w pewnym sensie tak się stało w wypadku naszej propozycji ćwiczeń oporowych.

Sięgam po pasy treningowe, idę z Grześkiem na salę i... nie wiemy, co robić. Każdy trener zna pasy i w swoim zestawie ćwiczeń ma niejedno z ich użyciem, ale chyba żadne nie polega na wykorzystaniu jednego pasa przez dwie ćwiczące jednocześnie osoby. Trening synchroniczno-rywalizacyjny! My go przeprowadziliśmy i proponujemy wam, drodzy trenerzy!

Hasło reklamowe: „Ćwicząc na pasach, nie tylko poprawiasz siłę mięśni, wytrzymałość i stabilność stawów, lecz także zwiększasz mobilność, ćwiczysz wszystkie mięśnie gorsetu mięśniowego, a przede wszystkim mięśnie brzucha”. Fakty: dowolny trening oporowy zwiększa siłę i wytrzymałość, poprawia stabilność stawów, zwiększa mobilność oraz umożliwia ćwiczenie wszystkich mięśni ciała, w tym brzucha! Oczywiste jest, że nie promuję pasów jako najlepszego i jedynego sposobu działania, jednak to właśnie pas treningowy użyty jednocześnie przez dwie osoby pozwala na nieprawdopodobne czucie mięśni i element rywalizacji.

Trening oporowy polega na wykonywaniu ruchów albo kombinacji ruchów prostowania, zginania, odwodzenia, przywodzenia, przyciągania, wyciskania, skrótów, rotacji itp. W prezentowanym treningu z użyciem pasów skoncentrowaliśmy się na mięśniach kończyn dolnych i mięśniach brzucha. W treningu na pasach wykorzystywana jest masa ciała oraz grawitacja, które stwarzają opór podczas ćwiczeń. Główną zaletą treningu w systemie tzw. podwieszanym jest poprawa równowagi mięśniowej oraz wspomnianych wcześniej stabilności i mobilności stawów. Użycie jednego kawałka, czyli 1/2 pasa, zwiększa poziom trudności, zwłaszcza jeśli chodzi o aspekt równoważny.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Pressing to system gry obronnej, którego celem jest jak najszybsze odebranie piłki przeciwnikowi jak najdalej od własnej bramki. Istota pressingu polega na stworzeniu takiej sytuacji, w której drużyna będąca w posiadaniu piłki nie będzie miała możliwości skutecznie utrzymać się przy niej i zagrozić drużynie broniącej.

Czytnik urazów głowy dla zawodników futbolu amerykańskiego stworzony przez firmę i1 Biometrics, był testowany przez uczniów Middletown High School w stanie Nowy Jork w ostatnich tygodniach maja tego roku. Zawodnicy kilku drużyn piłkarskich trenowali z czytnikami przez trzy dni.