MAGAZYN TRENERA

Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Edukacji Narodowej kandydatów do szkół sportowych należy oceniać za pomocą „Międzynarodowego Testu Sprawności Fizycznej”. Jego istota polega na wykonaniu przez ucznia prób sprawnościowych zgodnie z opisem, zaś uzyskany wynik przelicza się na punkty w skali od 1 do 100. Przyjrzyjmy się bliżej ośmiu próbom ruchowym, które przewiduje tytułowy test.

Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej składa się z dokładnie 8 prób ruchowych, które dzięki tabelom z wynikami ułatwiają nauczycielowi ocenę sprawności ucznia, a uczniowi – samoocenę. Wykonując każde ćwiczenie, można skorzystać ze szczegółowego opisu próby, który znajdziecie w dalszej części artykułu. Test wydaje się wyjątkowo atrakcyjny poprzez różnorodność kryteriów uwzględnianych podczas przeliczania wyników – to uczeń decyduje, z którego kryterium będzie korzystał. Specjalnie przygotowane tabele przewidują uwzględnienie płci, wieku kalendarzowego od 7 do 19 lat oraz grupy wieku wzrastania.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 19  Strona 20  Strona 21  Strona 22

POBIERZ MATERIAŁY UZUPEŁNIAJĄCE

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Piłka nożna na przestrzeni ostatnich lat staje się dyscypliną, w której rywalizacja rozgrywa się coraz bardziej dynamicznie. O ile jeszcze niedawno w otwartej grze wyróżnialiśmy tylko dwie fazy: w posiadaniu i bez posiadania, o tyle od pewnego czasu wyodrębniamy również tak zwane fazy przejściowe. To właśnie w tych krytycznych momentach można uzyskać przewagę nad rywalem lub samemu wpaść w pułapkę. Ten tekst będzie o tym, jak poprawić zachowanie po odbiorze piłki.

Jeżeli mielibyśmy wskazać obszar muskulatury najczęściej odstający rozmiarem od reszty ciała, to byłaby to łydka. Niektórzy przez całe życie borykają się z problemem małych łydek. W skrajnych przypadkach prowadzi to do kompleksów i niedoceniania własnej sylwetki. Łydka w sportach sylwetkowych uważana jest za grupę mięśniową najbardziej zależną od genetyki zawodnika. Jak ją zatem skutecznie trenować?