MAGAZYN TRENERA

Brak postępów w treningach to dosyć często spotykana „dolegliwość”, która zdarza się zarówno osobom początkującym, jak i zaawansowanym. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być bardzo wiele, począwszy od zbyt małej intensywności treningowej, poprzez błędną technikę wykonywania ćwiczeń, niewłaściwe odżywianie, na przetrenowaniu skończywszy. W celu osiągania ciągłego progresu wyników, istotne jest monitorowanie treningu – pozwala to modyfikować plan treningowy w momencie, w którym przestaje być...

Dla każdego sportowca dzień wyścigu jest ostatecznym sprawdzianem miesięcy treningu i przygotowań. Jak w każdej innej dziedzinie życia, tak w sporcie warto analizować swoje postępy po drodze do celu. Dodatkowo możemy zidentyfikować obszary wymagające poprawy i rozwoju. To wszystko pozwoli nam stanąć na linii startu w pełni sił i ze świadomością naszych własnych możliwości. Poprawnie prowadzone monitorowanie powinno zawierać również wszelkie istotne informacje okołotreningowe: żywienie, suplementację, obciążenie, ilość snu.

Należy mieć na uwadze, że u osób początkujących pod wpływem pierwszych bodźców treningowych dochodzi do bardzo szybkiego progresu treningowego. Nieco inaczej ma się sprawa z osobami o dłuższym stażu treningowym. Tutaj o postępy jest zdecydowanie trudniej i czyni się je o wiele wolniej. Jeżeli jednak od dłuższego czasu nie możemy przekroczyć pewnych granic i odnosimy wrażenie, że ciągle drepczemy w miejscu, powinniśmy dokładnie przeanalizować wszystkie czynniki treningowe i okołotreningowe.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 28  Strona 29  Strona 30  Strona 31

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Dziennik treningowy to proste i skuteczne, choć często niedoceniane, narzędzie. Regularne prowadzenie zapisków treningowych niesie za sobą wiele korzyści zarówno dla trenera, jak i jego podopiecznych. W niniejszym artykule przekonuję, dlaczego warto mobilizować siebie i zawodników do prowadzenia własnego dziennika, a także proponuję kilka praktycznych rozwiązań, jak można to robić – tradycyjnie lub z duchem czasu.

Sposób wykorzystania niskich temperatur w sportach jest bezpośrednio warunkowany celami treningu. Strategia przechładzania całego ciała lub konkretnych grup mięśni i stawów może znaleźć zastosowanie, gdy chcesz zmniejszyć uszkodzenia mięśni lub modulować parametry wysiłku wytrzymałościowego lub oporowego. Samo schładzanie też ma różne oblicza: możesz schładzać ciało, stosując zimne okłady, wykorzystywać kriokomory lub alternatywnie obniżać temperaturę ciała, pijąc zimne napoje lub jedząc lody. Co ważne, każda z tych strategii...