MAGAZYN TRENERA

Wiele programów treningowych słusznie zakłada, że w przypadku budowania masy mięśniowej kluczowa jest odpowiednia objętość ćwiczenia. Z kolei przy budowaniu siły dominującą rolę przypisuje się wielkości ciężaru. Gdzie w tym wszystkim jest moc mięśniowa i jakie jest jej znaczenie dla szybkości w sporcie?

Czym w zasadzie jest moc mięśniowa? Najprościej można ją zdefiniować jako siłę generowaną w danej jednostce czasu. Jest zatem zdolnością do przyspieszenia lub pokonania oporu w jak najkrótszym czasie. Przykładowo piłkarz dysponujący większą mocą mięśniową jest w stanie z większym przyspieszeniem dobiec do piłki celem jej przejęcia. Innymi słowy dysponuje większą szybkością niż jego przeciwnik. Siła mięśniowa, w przeciwieństwie do mocy mięśniowej, oznacza jedynie zdolność do pokonania danego oporu (np. umiejętność podniesienia danego ciężaru). Zatem to, jak szybko dany ciężar zostanie podniesiony, nie jest już istotne. Oczywiście te dwie składowe wzajemnie się przenikają. Stąd też często budowanie mocy i siły mięśniowej jest związane z pokonywaniem dużych oporów podczas treningów. Należy przy tym pamiętać, że mięśnie adaptują się zawsze względem takiej formy obciążenia jakiemu są poddawane. Skoro więc kształtowanie mocy mięśniowej wymaga wygenerowania dużej siły w jak najkrótszym czasie, większość programów treningowych mających na celu budowanie mocy i szybkości w sporcie bazuje na tych założeniach. Podstawą do projektowania tego rodzaju treningu są odpowiednio:

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 15  Strona 16  Strona 17  Strona 18

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

W stanie ostrym występuje przeszywający ból odczuwany rano podczas wykonywania pierwszych kroków. Ból pojawia się po wewnętrznej stronie pięty. Często w ciągu dnia ból mija, a wieczorem pojawia się znowu, obejmując całą piętę. Mowa o zapaleniu rozcięgna podeszwowego – jednej z najczęstszych dolegliwości u osób aktywnych fizycznie, a w szczególności biegaczy długodystansowych. Jak ją rozpoznać i leczyć?

Przerwa w meczu piłki nożnej to raptem kwadrans. Jeśli odliczymy czas niezbędny na pokonanie drogi z boiska do szatni i z powrotem, zostaje jakieś dwanaście minut, podczas których wiele może się wydarzyć. W tak ograniczonym upływem cennych sekund przedziale nie możemy sobie pozwolić na zmarnowanie choćby chwili, jeśli drugą połowę chcemy rozpocząć jako zespół mądrzejszy i lepszy niż ten, który zakończył właśnie pierwsze 45 minut występu.