MAGAZYN TRENERA

Struktura CrossFit bazuje na wykonywaniu zestawu ćwiczeń określanych jako WOD. Zazwyczaj są one wykonywane szybko, powtarzalnie, z niewielkim odpoczynkiem lub bez niego między seriami. Z perspektywy rozwoju osób młodych treningi wykorzystujące WOD mogą okazać się bardzo przydatne. Okazuje się, że nie tylko z powodu uzyskiwanych celów sportowych

Trening CrossFit to przede wszystkim trening oparty na zasadach treningów funkcjonalnych wykonywanych w wysokim zakresie intensywności (tzw. treningi HIFT). Struktura CrossFit bazuje na wykonywaniu zestawu ćwiczeń określanych jako WOD (ang. workout of a day). Zwykle ćwiczenia są wykonywane szybko, powtarzalnie, z niewielkim odpoczynkiem lub bez odpoczynku między seriami. Upraszczając, w puli ćwiczeń wykonywanych w ramach CrossFit można znaleźć:

  • ćwiczenia gimnastyczne,
  • ćwiczenia związane z podnoszeniem ciężaru,
  • ćwiczenia krążeniowo-metaboliczne (tzw. cardio).

Ważnym elementem treningu CrossFit jest częsta zmiana ruchów funkcjonalnych, aby ograniczyć przyzwyczajenie mięśni do konkretnego ruchu. Jest to więc zupełnie inne podejście w porównaniu do typowych treningów siłowych i kulturystycznych. Celem treningu CrossFit nie jest budowanie imponującej siły czy sylwetki (chociaż i takie skutki będą obserwowane), ale zbudowanie ogólnej sprawności, wytrzymałości i siły potrzebnych do warunków panujących poza salą treningową (stąd też określenie: trening funkcjonalny).

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 15  Strona 16  Strona 17  Strona 18

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Piłka nożna na przestrzeni ostatnich lat staje się dyscypliną, w której rywalizacja rozgrywa się coraz bardziej dynamicznie. O ile jeszcze niedawno w otwartej grze wyróżnialiśmy tylko dwie fazy: w posiadaniu i bez posiadania, o tyle od pewnego czasu wyodrębniamy również tak zwane fazy przejściowe. To właśnie w tych krytycznych momentach można uzyskać przewagę nad rywalem lub samemu wpaść w pułapkę. Ten tekst będzie o tym, jak poprawić zachowanie po odbiorze piłki.

Jeżeli mielibyśmy wskazać obszar muskulatury najczęściej odstający rozmiarem od reszty ciała, to byłaby to łydka. Niektórzy przez całe życie borykają się z problemem małych łydek. W skrajnych przypadkach prowadzi to do kompleksów i niedoceniania własnej sylwetki. Łydka w sportach sylwetkowych uważana jest za grupę mięśniową najbardziej zależną od genetyki zawodnika. Jak ją zatem skutecznie trenować?