MAGAZYN TRENERA

Jest jednym z najważniejszych – jeśli nie najważniejszym – ogniw drużyny. Jego przydatność w spotkaniu futsalowym znawcy często określają jako 70% wartości zespołu. Gdy prezentuje wysokie umiejętności, jest po prostu niezastąpiony. Oczywiście, mowa tutaj o BRAMKARZU.

Bycie dobrym golkiperem w futsalu wymaga posiadania znakomitego refleksu i silnych nóg. Dużymi i pożądanymi atutami są również nienaganna gra nogą i precyzyjny wyrzut piłki ręką. Oczywiście, sprawność ogólna oraz umiejętności gimnastyczne są nieodzowne. Musimy pamiętać, że bramkarz futsalowy nie „rzuca” się do strzałów tak często jak jego odpowiednik na trawie. Ma on za zadanie stać jak najdłużej i zastawiać jak największą powierzchnię bramki. Często powinien padać na kolana, bronić na szpagacie i jak najszybciej wznawiać grę wyrzutem ręką. Doskonalenie refleksu to zadanie numer jeden. Wznoszenie się krok po kroku na wyżyny rzemiosła bramkarskiego wymaga, oczywiście, ciężkiego i systematycznego treningu, obejmującego wiele godzin przeznaczonych również na stretching. W niniejszym artykule zaproponuję kilka ćwiczeń specjalistycznych dla bramkarza w futsalu, które jednak jak najbardziej można wykorzystać w pracy bramkarza na dużym boisku.

Ćwiczenie 1

Propozycja ta ma na celu doskonalenie sprawności ogólnej oraz refleksu. Trener jest ustawiony twarzą do bramkarza, z którym wymienia się w truchcie piłkami (bramkarz porusza się przodem). Po kilku wymianach trener upuszcza za sobą piłkę. W tym momencie bramkarz musi pozbyć się swojej piłki celnym wyrzutem do trenera i następnie jak najszybciej wystartować do piłki i ją złapać.

Ćwiczenie 2

Bardzo popularnym przyrządem wśród trenerów bramkarskich jest rakieta do tenisa. Jak wiadomo, bramkarz w futsalu ma przyjmować odpowiednie postawy, tak aby ZASŁONIĆ duży obszar bramki. Stąd to ćwiczenie z piłeczkami tenisowymi. Po uderzeniu rakietą te – niewielkie! – piłki lecą z ogromną prędkością. Dlatego należy przyjmować pozycję bramkarską i starać się wyłapać piłkę blokiem z ciała. Co jakiś czas możemy uderzać piłkę tak, aby odbijała się od parkietu, wymuszając tym samym blokowanie uderzenia po koźle. W tym ćwiczeniu koncentrujemy się na przyjmowaniu prawidłowej pozycji (fot. 1) oraz poprawianiu refleksu. Wykonujemy około 20 interwencji.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Wciąż zmieniają się warunki działalności sportowej i rosną wymagania wobec wszystkich uczestniczących w systemie sportu. Trener pełni różne funkcje związane z procesem treningu, którego jest autorem, realizatorem i kontrolerem jednocześnie.

Czy nagła przerwa w treningu wpływa na sprawność zawodnika? Wielu z nas obawia się, że już kilka dni odpoczynku zaprzepaści przygotowania sportowca do najważniejszych zawodów. Nie ma jednak podstaw, aby zanadto się przejmować. Znając mechanizmy zachodzące podczas przerwy w treningu, na wiele rzeczy możemy się przygotować. Co więc zrobić, by nie stracić długo budowanej formy, na przykład przez niespodziewaną kontuzję?