MAGAZYN TRENERA

Warsztat trenera

Mięśnie naramienne to pod wieloma względami wyjątkowa partia. Charakteryzuje się najbardziej skomplikowaną budową ze wszystkich grup mięśniowych ćwiczonych na siłowni. Nie dość, że składa się z 3 części, to każda z nich ma do dyspozycji znacznie większą autonomię niż w przypadku poszczególnych głów innych partii mięśniowych. W naszym cyklu przyszła pora na omówienie techniki treningu mięśni naramiennych. Jak je ćwiczyć efektywnie i bezpiecznie? O tym poniżej.

Przy odpowiednim planowaniu i zaangażowaniu trenera oraz innych osób z klubu możemy w czasie, w którym inni będą tęsknili za boiskiem, zrealizować dodatkowo jakieś 20 jednostek treningowych i rozegrać kilka zawodów. Jak to zrobić, by nie przeciążyć zawodników? Na jakich elementach gry skoncentrować się na boisku, a na jakich w hali? Trenerską praktyką dzieli się z Czytelnikami „Magazynu Trenera” Jakub Myszkorowski.

W planowaniu procesu kształcenia młodych zawodników obowiązkiem każdego trenera jest zapewnienie wszechstronnego rozwoju dziecka. W okresie przedszkolnym można zaobserwować dużą potrzebę ruchu. Wówczas podopieczny szybciej przyswaja nowe umiejętności motoryczne. Jak to wykorzystać w pracy z młodymi adeptami sportu? Jakie ćwiczenia wprowadzić do stałego programu treningowego? Swoimi doświadczeniami dzieli się z Czytelnikiem trener przygotowania motorycznego – Mariusz Rokita.

Za oknem pojawi się niedługo zima. Jak wykorzystać tę porę roku do osiągnięcia celów treningowych? Okazuje się, że sposobów jest wiele. Jaki rodzaj treningu w zimie wybrać? Jakimi ćwiczeniami go zastąpić w przypadku niekorzystnych warunków? Jak kształtować technikę biegu w zależności od pogody? Czy sprzęt ma znaczenie? O tym wszystkim przeczytacie Państwo w artykule przygotowanym przez Jakuba Jelonka.

Niekiedy bywa tak, że tradycyjny trening siłowy zaczyna być nużący. W efekcie odnotowujemy spadek ogólnej formy lub stagnację w progresji treningowej. Warto w takiej sytuacji skorzystać z treningu opartego o zasady systemu HIFT. Nie są tu ważne wiek, staż treningowy czy cel aktywności. Ta forma zawsze przyniesie wymierne korzyści i pozwoli wyjść poza sztywne szablony tradycyjnych modeli treningu fizycznego.

Zbliża się wyczekiwany sezon narciarski. Zanim Wasi podopieczni przygotują sprzęt na stoki, powinniście zadbać o ogólne wzmocnienie ich organizmów. Na 2 miesiące przed pierwszymi zjazdami warto popracować nad budowaniem bazy tlenowej i siłowej, ponieważ są one kluczowe przy tego rodzaju aktywności. Jaki rodzaj ćwiczeń warto włączyć do programu treningowego? Jak rozplanować jednostki treningowe w skali tygodnia? Tajniki treningu narciarskiego zdradza Krzysztof Sztompka.

Nieistotne jaką aktywność wykonujemy na zewnątrz, właśnie nastał czas, kiedy trzeba dołożyć wszelkich starań, aby ubrać się odpowiednio do warunków atmosferycznych, czyli przede wszystkim chronić się przed niską temperaturą. Coraz więcej osób w takiej sytuacji sięga po odzież termoaktywną. Czym ona właściwie jest i czy tylko zimą można z niej korzystać? Jakie funkcje musi spełniać, jak ją dobrać i jak o nią dbać, aby długo odgrywała swoją rolę? Na te oraz inne pytania odpowiemy sobie w najwłaściwszym do tego rodzaju rozważań okresie.

Podstawowymi celami treningu oporowego są przyrost masy mięśniowej oraz budowanie siły i mocy mięśniowej. Niestety, wraz ze wzrostem długości stażu na siłowni maleje odpowiedź mięśni na określone bodźce treningowe. W tej sytuacji warunkiem stałej progresji staje się odpowiednia ich intensyfikacja. Z jakich metod warto korzystać? O tym poniżej.

Podczas przygotowań do najważniejszych startów poza treningiem, dietą, regeneracją i zaplanowanym odpoczynkiem bardzo ważne jest uwzględnienie startów kontrolnych. Taki bieg pozwala sprawdzić postępy treningowe, zaplanować dalsze przygotowania, a także przetestować taktykę biegu.

Wielu bywalców siłowni, szczególnie na początku przygody z ciężarami, marzy o potężnym mięśniu dwugłowym ramienia. Biceps jest traktowany priorytetowo. Często można nawet zaobserwować osoby wykonujące więcej ćwiczeń na zginacz łokcia niż na najszerszy mięsień grzbietu czy na mięsień czworogłowy uda. Powód jest prosty – potężny biceps to obszerne ramię, które przez osoby początkujące i obserwatorów spoza kręgu sportów sylwetkowych postrzegane jest jako główny wyznacznik efektów osiąganych...