MAGAZYN TRENERA

Ciężka praca nad formą, długotrwałe przygotowania, zawody, plany i marzenia – to codzienność każdego zawodnika. Jednak wszystko może pójść na marne, kiedy ciało i umysł są sparaliżowane stresem. Co zrobić, żeby tak się nie stało? W bieżącym wydaniu czasopisma piszemy o stresie z perspektywy trenujących i trenerów. Polecam Państwu artykuły: „Sportowiec kontra stres”, „Rozmowa odstresowująca – czyli jak pokrzepić zawodnika w ciężkich, stresujących chwilach” oraz „Stres – (nie)odłączny towarzysz trenera?”. Tekstem „Magiczny świat ćwiczeń z oporem zewnętrznym – ćwiczenia ze współpartnerem” rozpoczynamy nowy cykl artykułów z propozycjami ćwiczeń siłowych. W kolejnych numerach zamieścimy przykłady ćwiczeń w trójkach, ćwiczeń oporowych z taśmami i piłkami, ćwiczeń z piłkami lekarskimi oraz ćwiczeń sensomotoryki.

Kontynuujemy zapoczątkowany w poprzednim numerze wątek odżywiania w sporcie. Tym razem specjalnie dla Państwa przygotowaliśmy dwa praktyczne artykuły: w pierwszym z nich, „Metody analizy składu ciała pomocne przy ocenie stanu odżywienia sportowca” – autorka pisze o tym dlaczego warto monitorować skład ciała sportowców i w jaki sposób to robić, w drugim – „Zasady komponowania posiłków” – wskazuje jakie grupy produktów spożywczych powinny się znaleźć w diecie sportowca i podaje przykłady programów żywieniowych.

W dziale „Akademia trenera” tym razem planowanie cykli treningowych krok po kroku – o tym jak w praktyce rozpisać roczny program szkolenia sportowego na makro-, mezo- i mikrocykle. W artykule znajdą Państwo m.in. ogólne zasady planowania cykli treningowych, czynniki, które trzeba uwzględnić w planowaniu oraz założenia dotyczące planu organizacji szkolenia.

Z TRENERSKIEGO ŚWIATA

I. Reakcja układu krążeniowo-oddechowego na maksymalne wysiłki wykonywane kończynami górnymi i dolnymi przez maratończyków – na poziomie klasy krajowej.

II. Wpływ treningu na zmiany profilu równowagi mleczanowej i krytycznej prędkości pływania w grupie młodych pływaków.

WARSZTAT TRENERA

Ciężka praca nad formą, długotrwałe przygotowywania, zawody, plany i marzenia - to codzienność każdego zawodnika. Jednak wszystko może pójść na marne, kiedy ciało i umysł będą sparaliżowane stresem. Jak można sobie z nim poradzić? Oto kilka wskazówek.

Ćwiczenia siłowe kryją w sobie magię. Ich nieograniczone możliwości oddziaływania na ludzkie ciało, wszechstronny rozwój zdolności motorycznych oraz budowanie najbardziej pożądanych cech charakterologicznych – waleczności, odporności i samokontroli czyni z nich narzędzie, którym umiejętnie posługujący się trener, nauczyciel, czy instruktor pozostawi w mięśniach i umyśle swoich podopiecznych niezwykłe i niezapomniane wrażenia.

Każdy zawodnik uprawiający daną dyscyplinę sportową, uczestniczący w rywalizacji na najwyższym poziomie, powinien cechować się odpowiednim przygotowaniem technicznym, funkcjonalnym, psychomotorycznym oraz taktycznym. Sukcesy olimpijskie są w zasięgu tych, którzy przeszli ostry proces selekcji i treningu oraz posiadają zespół cech predyscyponujących do pływania. Co zatem decyduje o zwycięstwie?

Mówi się, że zawody wygrywa się podczas treningu i to, ile zawodnik da z siebie na treningu, zaprocentuje na zawodach („Czym więcej potu na sali, tym mniej krwi w boju”). Oczywiście bez treningu nie ma co mówić o podjęciu rywalizacji, natomiast czasem zdarza się tak, że zawodnik mimo ciężkich treningów nie potrafi zaprezentować swoich umiejętności podczas zawodów. Jak to się dzieje, że doskonale przygotowany zawodnik w dniu startu zapomina wszystkie swoje umiejętności? Jest tak, ponieważ znalazł się pod wpływem stresu, z którym nie potrafił sobie...

Rozgrzewka przedmeczowa jest jednym z kluczowych momentów wpływających na przebieg i wynik rywalizacji w każdym sporcie. Ogólnie rzecz biorąc, najważniejsze cele każdej rozgrzewki to:

  • podniesienie poziomu gotowości organizmu do podejmowania wysokiego wysiłku energetycznego w czasie zawodów,
  • przygotowanie układu nerwowego do zwiększonej aktywności podczas rywalizacji,
  • przygotowanie aparatu kostno-mięśniowego do wysokiej intensywności ruchowej,
  • przygotowanie emocjonalne (przyjęcie odpowiedniej...

Wiedza i umiejętność planowania jest obok znajomości struktury treningu, sposobu prowadzenia kontroli oraz metodycznej wiedzy (zasady, metody, formy, środki/ćwiczenia) i praktycznej umiejętności prowadzenia zajęć, istotną częścią tzw. warsztatu trenera.

„Najgorszym panującym jest taki, który nie panuje nad sobą” Kanton Starszy

Często słyszymy o tym, jak trener wysyła zawodnika do psychologa, spotykamy się z artykułami o treningu mentalnym, o przygotowaniu zawodnika do startu. Niewiele jest jednak publikacji dotyczących stresu, jaki dotyka samych trenerów. Przecież trener też jest człowiekiem – ma więc prawo do przeżywania stresu. Postaram się wskazać, co jest jego przyczyną oraz jakie mogą być sposoby poradzenia sobie z nadmiernym stresem.

MEDYCYNA W SPORCIE

Skład ciała sportowca ściśle koreluje z czynnikami warunkującymi wydolność fizyczną, takimi jak potencjał energetyczny (tlenowy i beztlenowy) czy zdolności motoryczne (siła, szybkość i wytrzymałość). Ponadto przekonanie wielu zawodników rywalizujących w sportach, gdzie wygląd zewnętrzny jest powszechnym przedmiotem troski (gimnastyka, łyżwiarstwo figurowe, pływanie synchroniczne, taniec sportowy) o istocie posiadania idealnych proporcji komponentów ciała sprawia, że dążenie do ich osiągnięcia staje się często jednym z głównych...

Sportowcy, którzy mają na celu osiągnięcie maksymalnej wydolności fizycznej, muszą zmierzać w kierunku prozdrowotnych zachowań żywieniowych, jakie może wskazać im trener. Ważne jest zatem, aby posiadał on rzetelną wiedzę na temat odżywiania, pomocną przy udzielaniu wskazówek i tworzeniu programu żywieniowego.

MT INFO