MAGAZYN TRENERA

Na samym początku zachęcam do lektury artykułów w ramach tematu numeru, którym jest odżywianie w sporcie. W pierwszym z tekstów, pt. „Żywienie zawodników różnych dyscyplin sportu” znajdą Państwo m.in. praktyczne wskazówki jak ocenić zapotrzebowanie energetyczne sportowca, zalecenia co do ilości spożywanych węglowodanów, białek i tłuszczów, jak również strategię zapobiegania odwodnieniu organizmu zawodnika. Drugi z materiałów porusza tematykę supiementacji w sporcie i mówi o korzyściach i skutkach ubocznych stosowania środków wspomagających zdolności wysiłkowe, m.in. takich jak ko-feina, kreatyna i dwuwęglan sodu.

Podobnie jak Państwo zdajemy sobie sprawę, że długie, monotonne treningi często powodują rutynę i mogą - szczególnie w przypadku dzieci i młodzieży - być postrzegane nie jako przyjemność, ale jako przykry obowiązek. Wiąże się to z utratą satysfakcji i radości płynącej z uprawiania sportu, a w dłuższej perspektywie może prowadzić nawet do wypalenia się zawodników. Mając to na uwadze, w każdym numerze czasopisma zamieszczamy nowe propozycje ćwiczeń i zabaw ruchowych, które można wykorzystać do urozmaicenia zajęć sportowych. W bieżącym wydaniu specjalnie dla Państwa zabawy treningowe w koszykówce oraz zabawy muzyczno-ruchowe rozwijające koordynację ruchową.

W ramach psychologii sportu tym razem piszemy o tym, jak rozwijać u dzieci i młodzieży motywację do uprawiania sportu - w jaki sposób wyznaczać cele treningowe, jak rozmawiać z zawodnikami lekceważącymi polecenia, zbyt szybko poddającymi się i tymi szczególnie ambitnymi oraz jak motywować w różnych sytuacjach: podczas treningów, w trakcie walki z „łatwym" i „trudnym” przeciwnikiem, a także przed i w trakcie meczu. Polecam również tekst „Kulisy niskiej frekwencji na zajęciach sportowych”. Autorka opisuje przyczyny opuszczania treningów przez młodych zawodników i radzi co zrobić, by odwrócić ten niekorzystny trend.

Z TRENERSKIEGO ŚWIATA

Nawet przy możliwie najdokładniejszym zaplanowaniu wszystkich szczegółów obozu i przygotowaniu się na przeróżne sytuacje awaryjne, jest duża szansa, że i tak nie unikniemy niespodzianek, z którymi kierownik–organizator będzie musiał sobie jakoś poradzić.

 

Przeprowadzone w szkołach kontrole oraz statystki biją na alarm - frekwencja na szkolnych zajęciach sportowych diametralnie spada, zainteresowanie aktywnością fizyczną wśród dzieci i młodzieży coraz bardziej maleje. Dlaczego tak się dzieje? Co wydarzyło się w przeciągu ostatnich 10 lat, że coraz większa liczba uczniów podczas zajęć wf-u siedzi na ławce, a podwórka i osiedlowe boiska pustoszeją?

Każdy człowiek jest inny. Zawodnicy są uzdolnieni w różnym stopniu, mają różną budowę ciała, różne temperamenty i zainteresowania, a ponadto występują wśród nich różne typy wyobrażeniowe, jak np.: wzrokowy, słuchowy, werbalny. Można jeszcze wyróżnić typy umysłowości. Różnią się poziomem aktywności ruchowej, ruchliwością procesów nerwowych, a także stosunkiem do siebie i świata zewnętrznego (ekstrawersja, introwersja), motywacji, inteligencji.

WARSZTAT TRENERA

Podczas treningu przyjęcia trzeba systematycznie ćwiczyć jak najszybsze przemieszczanie się atakującego za linię boczną boiska. Dojście zawodnika do linii trzech metrów i pozostanie w gotowości do wykonania ostatniego kroku (prawa-lewa). W tym elemencie nie ma czasu na odwodzenie ramion do tyłu, one muszą być już przygotowane (odwiedzione do tyłu razem z nogą prawą).

Na podstawie taktyki gry reprezentacji narodowych mężczyzn w latach 2004-2008

Stałe fragmenty gry (SFG) we współczesnej piłce nożnej odgrywają bardzo istotną rolę w prowadzeniu walki sportowej na boisku piłkarskim. Znaczna liczba rozwiązań taktycznych przy wykonywaniu SFG prowadzi do jednego celu - zaskoczenia przeciwnika, umożliwiającego zdobycie bramki lub utrzymanie się przy piłce.

Taniec można wpleść w zajęcia sportowe - bez względu na to, w jakiej dziedzinie sportu prowadzimy warsztaty. Taniec, np. w trakcie rozgrzewki, nie musi oznaczać tańca w jego dosłownym znaczeniu, czyli takiego, jakim go z reguły postrzegamy -  w pełnej formie, pełnego wyrazu, stanowiącego kompleksowy układ choreograficzny. Możemy z niego natomiast zapożyczyć wiele poszczególnych elementów do rozgrzewki. W jaki sposób możemy połączyć elementy taneczne z rozgrzewką?

Jak to się dzieje, że kiedy większość ludzi jeszcze smacznie śpi, pływacy już od dawna są na pływalni? Albo że lekkoatleci biegają po lesie, w taką pogodę, że człowiekowi szkoda by było psa na dwór wypuścić? Co sprawia, że sportowcy są w stanie spędzać większość dni w roku na zgrupowaniach, z dala od domu, od rodziny? Jakie procesy ich do tego skłaniają?

MEDYCYNA W SPORCIE

Wielu trenerów i instruktorów nie zwraca uwagi na sposób odżywiania się swoich podopiecznych. Tymczasem rola prawidłowego żywienia w kształtowaniu zdolności do wysiłku i wspomaganiu racjonalnego, intensywnego treningu wydaje się być niepodważalna.

Zawodnicy różnych dyscyplin sportu na każdym kroku zachęcani są do stosowania suplementów i odżywek przeznaczonych dla sportowców oraz osób o wzmożonym wysiłku fizycznym. Każdego dnia, szereg informacji napływających z Internetu, etykiet preparatów, ulotek informacyjnych oraz reklam telewizyjnych i radiowych daje poczucie wrażenia, że określone składniki są niezbędne dla osiągnięcia optymalnej sprawności fizycznej.

MT INFO