MAGAZYN TRENERA

Zagadnienia i dylematy związane z wychowaniem fizycznym to obszerny temat do dyskusji. Bez wątpienia wszyscy jesteśmy zainteresowani wprowadzaniem jak najlepszych rozwiązań w kierunku podniesienia aktywności fizycznej dzieci i młodzieży na lekcjach WF. Zdaniem wielu ekspertów, wychowanie fizyczne przyczynia się także do rozwoju zdolności umysłowych. Każdy nawet najprostszy ruch ma swoje źródło w ośrodkowym układzie nerwowym i wymaga szybkiego, skoordynowanego działania wielu jego elementów. Na treningu czy też na zajęciach wychowania fizycznego nie trenujemy wyłącznie ciała. Nauczyciel przekazuje informacje, które wzbogacają wiedzę . Przez różnorodne środki dydaktyczno-wychowawcze wprowadza młodzież w świat utylitarnych wartości kultury fizycznej i zdrowotnej.

Zajęcia fizyczne są bardzo dobrą okazją nie tylko do poszukiwań przyszłych mistrzów, ale także do wpajania młodzieży podstawowych zasad sportowych, chociażby takich, że trening, praca, odpowiedzialność i wiara w zwycięstwo naprawdę coś znaczą w sporcie i w życiu.

Lekcje wychowania fizycznego mają specyficzny charakter chociażby z tego powodu, że uczeń ma możliwość pełnego zaprezentowania swojej osobowości, okazywania emocji pozytywnych i negatywnych. Dlatego rola nauczyciela WF (także trenera) jest specyficzna – to on może pomóc uczniowi np. w panowaniu nad emocjami, pokazać jak radzić sobie z agresją czy też z uczuciem przegranej. Lekcje wychowania fizycznego są więc bardzo dobrą okazją nie tylko do poszukiwań przyszłych mistrzów, ale także do wpajania młodzieży podstawowych zasad sportowych, chociażby takich, że trening, praca, odpowiedzialność i wiara w zwycięstwo naprawdę coś znaczą w sporcie i w życiu.

Dlatego też np. intelektualizacja wychowania fizycznego jest megatrendem, który jest widoczny w podstawie programowej na wszystkich szczeblach edukacji. Niewątpliwie jest to wyzwanie dla praktyków, którzy muszą poszukiwać nowych metod dotarcia do ucznia ze sporą porcją informacji podczas zajęć ruchowych. Intelektualizacja jest wyrazem podmiotowego traktowania ucznia, w którym dostrzega się nie tylko ciało, ale i osobowość człowieka. Przekazywanie wiedzy jest zgodne ze współczesną koncepcją wychowania fizycznego, w której chodzi o to, by uczeń chciał i potrafił w sposób satysfakcjonujący samodzielnie uczestniczyć w kulturze fizycznej obecnie i co najważniejsze w przyszłości, przez całe swoje życie.

Z TRENERSKIEGO ŚWIATA

W każdej dziedzinie edukacji chodzi o przekaz wiedzy i określonych wartości. W edukacji fizycznej nie jest inaczej, choć może nie widać tego na pierwszy rzut oka. Uczestnicząc w zajęciach ruchowych, uczeń pozyskuje mnóstwo informacji. Ich źródłem są sytuacje, w których uczestniczy i oczywiście osoba nauczyciela. Idealna lekcja wychowania fizycznego to taka, z której uczeń wychodzi spocony (fizycznie zmęczony), ale i z nową porcją wiedzy w głowie.

Z racji tego, że spędziłem dość długi czas na antypodach udało mi się poznać (przynajmniej w części) ogólny system sportu zawodowego i rekreacyjnego Australii, w tym planowania treningu i szkolenia dzieci i młodzieży. Oto kilka kluczowych kwestii pozwalających określić, co Australijczycy robią inaczej od nas, a z czym postępują podobnie. Trzeba przyznać, że mają tam wiele nieznanych nam rozwiązań.

WARSZTAT TRENERA

Siła biegowa to niby doskonale znany każdemu biegaczowi środek treningowy, ale niestety bardzo zaniedbywany. Ćwiczenia takie jak: podskoki, skipy A, B, C, wieloskoki oraz podbiegi służą zwiększaniu nie tylko siły, ale i sprężystości mięśni oraz poprawie techniki biegu.

Znacie dobrze to uczucie. Ciężko przepracowane popołudnie, kolejny solidny trening na koncie, dzień zaliczony do udanych. Nic tylko zamknąć oczy i zasnąć spokojnie snem sprawiedliwego. I właśnie wtedy mózg przeciąga się i mówi: „Hej, a może tak przypomnisz sobie właśnie teraz serię swoich największych życiowych niepowodzeń?”. I już mamy pół nocy z głowy.

Bieganie jest formą aktywności, którą można uprawiać w niemal każdych warunkach przyrody bez względu na aktualną porę roku. Odmienne realia pogodowe, a także charakterystyka terenu wpływają jednak na wielkość i różnorodność efektów treningowych. Szybkość adaptacji organizmu i odporność na dodatkowe, nietypowe utrudnienia determinują poziom sportowy biegacza. Warto tu zauważyć niewątpliwe korzyści, ale i wady płynące z trenowania na różnego typu nawierzchniach.

Zapewne niejednokrotnie słyszałeś o konieczności wcześniejszej aklimatyzacji wysokościowej sportowca, zwłaszcza gdy zawody docelowo odbywają się na dużej wysokości bezwzględnej. Początki idei nawiązującej do treningu wysokościowego wiążą się z olimpiadą odbywającą się w 1968 roku w Mexico City (ok. 2300 m n.p.m.). Jednak warto pamiętać, że konieczność aklimatyzacji wysokościowej była stosowana dużo wcześniej np. przez himalaistów alpejskich.

Przerwa w rozgrywkach piłkarskich to dla zespołów amatorskich prawdziwa epoka lodowa. Dotyczy to zarówno aury, która „rozpieszcza” nas smogiem, temperaturami poniżej zera i śniegiem zasypującym boiska, jak i czasu trwania, który w ekstremalnym przypadku wynosi ponad cztery miesiące. Jak sensownie zaplanować ten okres, aby wyjść z niego mocniejszym i lepiej zorganizowanym?

Tenis jako sport asymetryczny jest postrzegany w kategoriach dość kontuzjogennego, a przynajmniej nierównomiernie rozwijającego. Stąd upatruje się zwiększonej podatności na urazy w konsekwencji rzekomego braku równowagi mięśniowej czy funkcjonalnej. W rzeczywistości jednak tendencje w szkoleniu wyraźnie kierują nacisk na ogólne przygotowanie motoryczne od najmłodszych lat, czyniąc zawodników bardziej wszechstronnymi, a nawet atletycznymi.

Kiedy widzimy na plaży przechadzającego się dobrze zbudowanego mężczyznę, co najbardziej przykuje naszą uwagę? Olbrzymie nogi? Wątpliwe. Szerokie plecy? Też raczej nie. Rozwinięte ramiona? Na pewno w większym stopniu. A może potężna klata? Zdecydowanie tak! To ona przyciąga najwięcej spojrzeń. Dobrze rozwinięty mięsień piersiowy większy bezsprzecznie należy do grup najbardziej rzucających się w oczy.

Badanie aktualnej wytrzymałości wydaje się bardzo proste – wystarczy zalecić zawodnikom bieg na dłuższym dystansie i teoretycznie już wiemy, czy ich organizmy radzą sobie z wysiłkiem, czy też nie. Poziom wytrzymałości jest ważny praktycznie dla każdego sportu – kiedy widzimy, że ktoś męczy się w dość krótkim czasie łatwo ocenić, że poziom wytrzymałości jest u niego raczej mizerny.

Na wygląd naszego ciała wpływa szereg czynników, tj. geny, codzienne nawyki i środowisko, w którym żyjemy. Warto jednak pamiętać, że nie tylko genetyka ma znaczenie dla sprawności fizycznej i smukłej sylwetki. Dzięki systematycznej pracy można mieć realny wpływ nawet na genetyczne ograniczenia, które nie pozwalają na zbudowanie atletycznej budowy ciała.

MEDYCYNA W SPORCIE

Od szóstego tygodnia naszego istnienia żyjemy w cieniu tego potężnego hormonu. Przez pierwsze miesiące kształtuje naszą płeć i stara się bezsprzecznie zaznaczyć, że do końca życia będziemy mężczyznami z krwi i kości. Po narodzinach w dalszym ciągu zmienia nasze ciała, kształtując drugorzędowe cechy płciowe, a przez całe życie w olbrzymim stopniu odpowiada za sferę emocjonalną, starając się, aby takie cechy, jak odwaga, niezależność, śmiałość i pewność siebie miały zawsze pierwszeństwo.

PSYCHOLOGIA W SPORCIE

Wiedza dotycząca przygotowania motorycznego oraz techniczno-taktycznego to w pracy trenera absolutny i bezsprzeczny fundament. Jednakże bycie trenerem, to robienie czegoś więcej niż tylko rozpisywanie mikrocyklów treningowych i ustalanie taktyki przed meczem. Chodzi tu też o inspirowanie zawodników, motywowanie do pracy, pomoc przy budowaniu ich pewności siebie i poczucia własnej wartości. To jest praca z ludźmi, a co za tym idzie z relacjami i na relacjach.

Najczęściej sport i aktywność fizyczna są źródłem wielu pozytywnych emocji, na których temat opublikowano wiele badań naukowych, potwierdzonych doświadczeniem zarówno zawodowych sportowców, jak i amatorów. I choć, emocje negatywne pojawiają się stosunkowo rzadziej, niewątpliwie warto wiedzieć, jak sobie z nimi radzić lub/i zapobiegać ich powstawaniu.

Mówi się, że nie każdy dobry zawodnik będzie dobrym trenerem, a nie każdy dobry trener był kiedyś dobrym zawodnikiem. Myślę, że jesteśmy w stanie podać przykłady zawodników i trenerów potwierdzające obydwie tezy. Jednak w tej materii trudno jest doszukiwać się jakiejś prawidłowości. Dlatego też wielu zawodników (od najsłabszych, przez przeciętnych aż po najlepszych) próbuje po zakończeniu kariery sportowej zająć się trenerką. Z różnym skutkiem oczywiście.

FITNESS

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad sensem przeprowadzania testów sprawnościowych ze swoimi klientami? Jestem ciekawa twojej konkluzji. Moja jest taka, że niespersonalizowane testy są dobrym narzędziem do przeanalizowania miejsca twojego klienta na tle jakiejś społeczności, ale niewiele powiedzą o poziomie rozwinięcia jego zdolności motorycznych.

WYWIAD MT

MT INFO

Najnowsze wydania magazynów „Wychowanie Fizyczne w szkole” i „Edukacja Zdrowotna” to pełen pakiet praktycznych porad, scenariuszy lekcji, narzędzi dla nauczycieli WF, trenerów oraz pedagogów zajmujących się promocją zdrowotną. www.wychowanie-fizyczne.pl www.edukacjazdrowotna.pl

Co pysznego może zrodzić się z miłości do pomarańczy? Połączenie wyśmienitego soku i soczystych cząstek to związek idealny! Świeży sok pomarańczowy z cząstkami od Marwit to propozycja dla tych, którzy kochają owoce i chcą wycisnąć z nich jak najwięcej. Ponadto sok pomarańczowy to niezmierzone morze witaminy C, która jest tak ważna dla odporności organizmu. Soki z cząstkami w nowych odsłonach dostępne są w dwóch smakach: pomarańczowym i grejpfrutowym.

Bardzo ważne, aby młoda osoba rozpoczynająca przygodę z treningiem oporowym miała do dyspozycji dobrego trenera, który od samego początku zadba o prawidłowe nawyki i odpowiednie myślenie. Istotne jest także to, aby nie zakazywać osobie po 10. roku życia ćwiczeń siłowych ze względu na rzekomo negatywny wpływ na jej młody organizm, gdyż obiegowe opinie na ten temat należy zaliczyć do mitów. Badania naukowe bezsprzecznie pokazały, że młodzież rozpoczynająca treningi siłowe w bardzo młodym wieku znacznie lepiej reaguje w przyszłości...

FELIETON

DIETA SPORTOWA

Kreatyna, białko, BCAA, HMB – oto garść suplementów, jakie zna każdy, nawet początkujący klient siłowni i mogę z dużym prawdopodobieństwem założyć, że jeżeli nawet nie ze wszystkich z wymienionych odżywek korzystałeś, to o zakupie każdego z nich przynajmniej myśl przemknęła ci przez głowę.

Jakie odkrycia ostatnich kilku miesięcy zawojowały świat medycyny żywieniowej i sportowej? Przeszukaliśmy bazy danych poważanych w świecie nauki czasopism i wybraliśmy dla was kilka najciekawszych, najnowszych doniesień ze świata naukowego w kategorii „żywienie i suplementacja”.