MAGAZYN TRENERA

Wydaje się, że dzisiaj wszyscy doceniają rolę własnego rozwoju zawodowego. W czasach gdy dominuje kult profesjonalizmu i gospodarka rynkowa, a liderzy branż wyznaczają trendy, wartość sukcesu zawodowego ogromnie wzrasta. Dlatego też podoba mi się twierdzenie naszego redakcyjnego eksperta od psychologii sportu Grzegorza Więcława, że ciągły rozwój potrzebny jest także trenerom. Z perspektywy rozwoju zawodowego rozwój trenera jest niezmiernie istotny, choćby z uwagi na to, że dyscypliny sportu dynamicznie się zmieniają, ewoluują, a czasem nawet przechodzą prawdziwie rewolucyjne zmiany (np. skok wzwyż, skoki i biegi narciarskie). Druga strona tego rozwojowego medalu to ścieżka samorozwoju, czyli tzw. rozwoju osobistego. Znajomość własnych mocnych i słabych stron, nawyków, preferencji, a także potencjalnych zachowań w różnych sytuacjach jest niezmiernie istotna w pracy z zawodnikami. Co więcej, osoba, która nieustannie się rozwija, staje się inspiracją dla swojego otoczenia. – W przypadku trenera będą to oczywiście jego podopieczni – uczniowie lub zawodnicy, a także współpracownicy z organizacji – twierdzi Grzegorz Więcław w swoim artykule: „Trenerze, rozwijaj się!”. Nam pozostaje więc tylko zadanie pytania: – A jak jest z tobą, trenerze? W jakim tempie idziesz do przodu?

W tym wydaniu „Magazynu Trenera” chcemy także uzmysłowić czytelnikom, że lekcje wychowania fizycznego to nie tylko ruch, zabawa, trening, ale także rozwój ważnych cech osobowości i umiejętności życiowych młodzieży – Automatycznie się to, niestety, nie dzieje. Potrzebna jest odpowiednia i przemyślana komunikacja z uczniem; stosowanie różnorodnych form organizacyjnych, metod i środków oddziaływania dydaktyczno-wychowawczego. Tylko wówczas można liczyć na skuteczny rozwój umiejętności przydatnych w codziennym życiu każdego człowieka – uważa Paweł F. Nowak w artykule „Wychowanie fizyczne w służbie umiejętności życiowych”.

Z TRENERSKIEGO ŚWIATA

Lekcje wychowania fizycznego kojarzą się z ruchem, zabawą, śmiechem, sprawnością, zmęczeniem, wysiłkiem, radością – to widać na zewnątrz – ale to przecież nie wszystko. Aktywność fizyczna w dobrze zorganizowanej lekcji nie tylko służy rozwojowi potencjału sprawności i wydolności fizycznej, nie tylko rozwija zdrowie, ale jest też znaczącym narzędziem kształtującym ważne cechy osobowości i umiejętności życiowe wpływające na wyższą jakość życia.

Czy zdarzyło się wam być świadkami meczu lub innego wydarzenia sportowego, gdy w kluczowym momencie faworyt nagle przestaje być tak skuteczny jak zwykle i w konsekwencji przegrywa rywalizację? Podłoże tego zjawiska leży w ludzkiej psychice, która może negatywnie oddziaływać na zamierzone działania ruchowe.

WARSZTAT TRENERA

Wielu z nas nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że ma zakwaszony organizm. Uciążliwe objawy można jednak łatwo wykryć i ...szybko się ich pozbyć. Temat szczególnie ważny dla sportowców i osób aktywnych zawodowo!

Większość osób utożsamia regenerację powysiłkową z czasem następującym po treningu. W trakcie wysiłku powstają bowiem uszkodzenia w mięśniach, które układ odpornościowy musi potem naprawić. Trzeba jednak pamiętać, że ważne jest również to, co robimy przed treningiem oraz także to, co w trakcie treningu.

Rozwój organizmu człowieka uwarunkowany jest wieloma różnorodnymi czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi. W sporcie niebagatelny wpływ na przebieg tego procesu ma wiedza, doświadczenie i zdolności trenerów umożliwiające prawidłowe kierowanie szkoleniem.

Nawet jeżeli nie zdajesz sobie z tego sprawy, nadrzędnym celem i skutkiem treningu wytrzymałościowego będzie zwiększenie maksymalnego poboru tlenu twojego organizmu. Zmiana ta nie dotyczy jedynie mięśni. Generalnie chodzi o to, ile tlenu twój organizm może przetransportować, zmagazynować i wykorzystać podczas wysiłku, więc jest to proces zależny od krwi, płuc, serca oraz – na końcu – mięśni.

Na co czeka każdy piłkarz? Wiadomo – na trening na boisku. Najlepiej taki, który kończy się grą, czyli tym, co jest esencją futbolu. W procesie trenowania nie sposób jednak uniknąć powtarzających się regularnie zajęć pomocniczych, gdzie zamiast piłki główną rolę odgrywa zupełnie co innego. Czy da się połączyć obie te aktywności?

Jest taki ktoś, kto niezmiennie przypomina nam o powszechnym grzechu trenerów nad Wisłą i innymi pięknymi polskimi rzekami. Stoi bezczynnie przy aluminiowej instalacji, a w tym samym czasie uznany szkoleniowiec i równie ważni piłkarze odbywają trening. To bramkarz – najbardziej zaniedbywany uczestnik zajęć sportowych. Człowiek, któremu poświęcamy tak mało czasu, a od którego w meczach tak wiele zależy.

Półmostek to klasyczne ćwiczenie angażujące mięśnie pośladkowe (m. pośladkowy wielki), mięśnie tylne ud (m. dwugłowy uda) oraz mięśnie grzbietu (m. prostownik grzbietu). Wykonanie tego ćwiczenia polega na uniesieniu miednicy z pozycji leżącej na plecach i nogach ugiętych w stawach kolanowych z ramionami ułożonymi wzdłuż tułowia. Jedyny opór, z jakim mamy do czynienia, to opór własnego ciała i działająca siła grawitacji.

Po alkohol sięgają zarówno sportowcy amatorzy, jak i zawodowcy. Jest spożywany najczęściej w formie płynnej w postaci piwa, wina, wódki, spirytusu i różnych wodnych, mlecznych, czekoladowych ich roztworów, o różnych stężeniach wyrażanych w gramach lub mililitrach etanolu albo w jednostkach alkoholowych. Niektórzy autorzy zaliczają alkohol do składników pożywienia, niektórzy do narkotyków, a jeszcze inni traktują go jako środek dopingujący.

Coraz więcej osób boryka się z cukrzycą, coraz częściej dotyka ona tych, którzy są młodzi i w pełni sił, by móc się jej przeciwstawiać. Zarówno nauczyciele wychowania fizycznego, mający do czynienia z chorymi dziećmi, jak i trenerzy personalni, pracujący z cukrzykami, niekoniecznie wiedzą, jak postępować z ta chorobą, czy podjąć ryzyko związane z intensywnymi regularnymi ćwiczeniami, czy wziąć w ogóle odpowiedzialność za pracę z cukrzykiem.

MEDYCYNA W SPORCIE

Badania prowadzone przez IŻŻ (Instytut Żywności i Żywienia) w roku 2000 dowiodły stosowania suplementów przez 20% Polaków. Głównymi ich odbiorcami są dzieci i osoby starsze. Badania z ramienia programu WOBASZ (Wieloośrodkowe Ogólnopolskie Badanie Stanu Zdrowia Ludności) wykazało stosowanie suplementów przez 12% kobiet oraz 5% mężczyzn w wieku 20—74 lat. W 2008 z kolei badania TNS OBOP potwierdziły, że 22% badanych Polaków sięga po suplementy diety. W USA natomiast, co z pewnością nikogo nie zdziwi,...

Pocenie się jest naturalnym i zdrowym objawem. Pocimy się pod wpływem stresu, w trakcie wysiłku fizycznego, podczas upału czy wskutek gorączki. Mimo nieprzyjemnego zapachu i wątpliwych wrażeń estetycznych stanowi ważny element funkcjonowania organizmu — jego zadaniem jest chłodzenie ciała. Na szczęście istnieje wiele metod pomagających w walce z tym problemem.

PSYCHOLOGIA W SPORCIE

Każda drużyna, niezależnie od dyscypliny sportu, potrzebuje przywódcy. Najczęściej w tej roli występuje oczywiście trener. To naturalne, bo to on jest w dużej mierze odpowiedzialny za procesy szkoleniowe i społeczne zachodzące w zespole, a także osiągane przez niego wyniki sportowe. Historia sportu zna wielu wybitnych trenerów, którzy jednocześnie byli świetnymi przywódcami.

U mnie niemalże każda jesień mija pod znakiem intensywnego rozwoju – szkoleń, seminariów i konferencji. To dla mnie bardzo ważny czas w cyklu rocznym, gdyż mam szansę być zarówno nauczycielem, jak i uczniem. Czasem to ja szkolę innych, a innym razem jest odwrotnie i sam się szkolę. Rozwój, zarówno zawodowy, jak i osobisty, stanowi jedną z najważniejszych wartości w moim życiu.

Zagadnienie występowania przed własną publicznością, potocznie nazywane rywalizacją „u siebie” – w swoim kraju lub/i na własnej hali, często pojawia się w dyskusjach sportowych. Przeważnie taka sytuacja traktowana jest jako korzyść dla zawodnika lub drużyny. Dopingujący, wspierający kibice mogą stać się dodatkowym zawodnikiem, atutem w sportowej rywalizacji.

FITNESS

Wbrew ogólnej opinii stopy nie są stworzone do tego, by stać. Ich charakterystyczna budowa ma przede wszystkim wspomagać przemieszczanie się. Głównym zadaniem stóp jest zatem lokomocja, a zatem im dłuższe okresy stania, tym większe upośledzenie ich funkcjonowania.

WYWIAD MT

Rozmowa z trenerem Tomaszem Ścibiorkiem, założycielem Akademii Rozwoju Pasji i Talentów

MT INFO

Praktyczne informacje, scenariusze lekcji, porady oraz rozwiązanie dla nauczycieli WF, trenerów młodzieży, dietetyków i edukatorów zdrowia – wszystko w pakiecie magazynów branżowych: Wychowanie Fizyczne w szkole, Dieta&Trening, Edukacja Zdrowotna.

Marwitki to przekąska, którą można zajadać się do dowoli, bez najmniejszego uszczerbku dla diety. Zawierają tylko 41 kalorii. Przy tym zapewniają duże ilości błonnika pokarmowego, który jest potrzebny do lepszego trawienia. W dodatku są starannie selekcjonowane i mają zwiększoną ilość ß-karotenu.

„Mistrzowski kręgosłup – Bezbolesne życie dzięki prawidłowej postawie ciała” autorstwa eksperta DIETY&TRENINGU Natalii Mlekickiej, Mistrzyni Polski w Fitness Gimnastycznym, dostarcza informacji, prezentuje ćwiczenia, wyjaśnia, jakie działania dla zachowania profilaktyki należy podjąć, a także tłumaczy, w jaki sposób należy stać, spać, siedzieć, nosić i podnosić ciężkie rzeczy!

Nakładem Wydawnictwa Sine Qua Non ukazała się książka SEALFIT. W 8 tygodni do sprawności Komando Fok. SEALFIT został opracowany przez komandora porucznika Navy SEAL Marka Divine’a w celu wydobywania z adeptów drzemiącego w nich potencjału przez mocny trening fizyczny, hartowanie umysłu i sprawdzone techniki relaksacyjne.

We Wrocławiu powstaje zawodowy klub zapaśniczy – Akademia Zapasów Supra Brokers. Jego twórcą jest Józef Tracz, m.in. wicemistrz olimpijski (Barcelona 1992), dwukrotny brązowy medalista w zapasach w stylu klasycznym (Seul 1988, Atlanta 1996), trzykrotny wicemistrz świata i wielo­krotny mistrz Polski. Krajowa Liga Zapaśnicza to pierwsza w historii polskich zapasów liga zawodowa.

Według Stewiarni – centrum wiedzy o świadomym odżywianiu, wystarczy 5 kroków, aby odzyskać energię

Lekarze i dietetycy z Instytutu Żywności i Żywienia (IŻŻ) ostrzegają przed lekceważeniem otyłości i nadwagi, zwłaszcza u dzieci i młodzieży. Podkreślają, że otyłość to nie tylko defekt estetyczny, lecz groźna choroba i główna przyczyna wielu innych chorób, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia (udar mózgu, nadciśnienie tętnicze), nowotwory złośliwe (rak jelita grubego, sutka, gruczołu krokowego) czy kamica żółciowa.

Jest to bardzo znany trening stosowany przez wszystkie grupy rekreacyjne, sportowe, wyczynowe i rehabilitacyjne, z różnym natężeniem, o różnej częstotliwości i z różnym przeznaczeniem. Trening obwodowy jest bardzo praktyczny, ma za zadanie przygotowanie ciała do podejmowania coraz większych wyzwań pracy mięśniowej naszego ciała.

FELIETON

W dzisiejszych czasach wiele mówi się o budowaniu relacji, wypracowywaniu lojalności klientów i projakościowym podejściu do usługobiorców. To również podstawa rozwoju usług trenera personalnego i wielu innych specjalistów z dziedziny rekreacji czy ochrony zdrowia.

DIETA SPORTOWA

Zaraz po suplementach multiwitaminowych jest to najpopularniejszy produkt kupowany przez osoby uprawiające aktywność fizyczną — tak można stwierdzić po odczytaniu wyników badań ankietowych. Wcale nie chodzi tu o odżywki białkowe czy tzw. gainery, mające na celu wspomaganie budowania masy mięśniowej (lub nie tylko), choć wydawałoby się, że to te produkty wiodą prym na rynku suplementów dla sportowców.

Na czym polega dieta Paleo? Chodzi o jedną czy o kilka diet? W zasobach Internetu znajdziemy wiele stron poświęconych diecie naszych przodków, ale informacje o nich są raczej rozbieżne. Niektóre dotyczą spożywania pewnych ilości zbóż, inne cukrowców jedynie z owoców i warzyw, jeszcze inne sposobu żywienia bliższego diecie ketogennej przy marginalnym udziale sacharydów.

Istotną częścią treningu sportowców jest poddawanie się okresowym badaniom. Do szczególnie istotnych należą badania krwi – wykonywane regularnie, po odpowiednim zinterpretowaniu wyników, pozwalają nie tylko ocenić stan zdrowia, ale i stanowią przydatne narzędzie do sterowania treningiem.