MAGAZYN TRENERA

Różne badania dowodzą, że do najczęściej uprawianych aktywności sportowych w Polsce zaliczają się – jazda na rowerze i bieganie, które ostatnio przeżywa autentyczny rozkwit. Maratony, półmaratony, biegi przełajowe, itp. są organizowane w każdym większym czy mniejszym mieście. Cieszy nas fakt, że dla Ministerstwa Sportu i Turystyki imprezy biegowe są niezwykle ważną formą upowszechniania sportu, szczególnie wśród dzieci i młodzieży.

W związku z tym w 2015 r. ministerstwo zamierza przeznaczyć 116 mln złotych na ten cel. Dotacje będą przyznawane w formie konkursu, w którym udział mogą brać różne organizacje. Ministerstwo zamierza także wspierać inne różnorodne programy prozdrowotne dla dzieci i młodzieży zachęcające do aktywności fizycznej. Tym bardziej jest to istotne, gdyż według niektórych badań nawet 80 proc. naszych dzieci ma nadwagę, a prawie połowa najmłodszych nie ćwiczy na lekcjach wychowania fizycznego. Jasne już jest dla wszystkich, że sport, od którego w dużej mierze zależeć będzie zdrowie przyszłych pokoleń, schodzi na dalszy plan. Warto więc wspólnie działać, aby ten niepokojący trend jak najszybciej zmienić.

My kontynuujemy temat związany z oceną na lekcjach WF. Uważamy bowiem, że aktualne kryteria oceny są niewłaściwe. Wychowanie fizyczne stopniowo ewoluuje. Podmiotowość ucznia zaczyna odgrywać coraz większą rolę, co wiąże się z indywidualnym podejściem do nauczania i oceniania. Zmienia się hierarchia celów przedmiotu, a zatem zmieniać się musi ranga kryteriów oceny.

Ocenianie za sprawność fizyczną to jeden z głównych argumentów, które podają uczniowie unikający lekcji wychowania fizycznego. Czy sytuację można więc załagodzić, stawiając wszystkim dobre lub bardzo dobre oceny?

Od lat toczy się dyskusja zarówno wśród naukowców teoretyków, jak i praktyków nauczycieli, co powinno, a co nie powinno podlegać ocenie w procesie wychowania fizycznego. Praktycy najchętniej wystawialiby oceny uczniom na podstawie wyników testów sprawności fizycznej, względnie umiejętności sportowo-rekreacyjnych. Natomiast teoretycy skłaniają się do eliminowania tego typu praktyk na rzecz oceniania postawy, wiedzy, aktywnego uczestnictwa i zaangażowania na lekcjach. Kto ma rację?

Z TRENERSKIEGO ŚWIATA

Od lat toczy się dyskusja zarówno wśród naukowców teoretyków, jak i praktyków nauczycieli, co powinno, a co nie powinno podlegać ocenie w procesie wychowania fizycznego. Praktycy najchętniej wystawialiby oceny uczniom na podstawie wyników testów sprawności fizycznej, względnie umiejętności sportowo-rekreacyjnych. Natomiast teoretycy skłaniają się do eliminowania tego typu praktyk na rzecz oceniania postawy, wiedzy, aktywnego uczestnictwa i zaangażowania na lekcjach. Kto ma rację?

W Internecie bez problemu można znaleźć wiele motywujących cytatów lub zdjęć, których treść lub bohaterowie pokazują, że warto dążyć do wytyczonego celu. A nagroda za ciężką pracę jest bezcenna – to satysfakcja i samozadowolenie. W księgarniach sekcja z poradnikami, jak poprawić jakość swojego życia, w ostatnich latach również znacząco się powiększyła. Mają one na celu rozbudzić w odbiorcach poczucie, że wszystko jest możliwe, jeśli tylko uwierzymy, że tak jest. Przesłanie wydaje się oczywiste, czy jednak inspiracja...

„Płeć nie może być warunkiem dostępu do edukacji” – głosi Title IX (Prawo IX) w Konstytucji Stanów Zjednoczonych1. Zasada Title IX została sformułowana w poprawkach do Konstytucji w 1972 roku (Amendmends of 1972) i dotyczy prawa cywilnego, które reguluje także zasady edukacji sportowej. Zapis Title IX jednoznacznie stwierdza, że każda osoba w USA, bez względu na płeć, ma prawo do korzyści wynikających z dostępu do edukacji, w tym z uprawiania dyscyplin sportowych.

W ostatnich latach biegi masowe przeżywają wielki rozkwit, a oczekiwania uczestników wobec organizatorów stale rosną. Dla Ministerstwa Sportu i Turystyki imprezy biegowe są niezwykle ważną formą upowszechniania sportu, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. W 2015 r. resort przeznaczy 116 mln zł na upowszechnianie sportu.

Zdaniem ekspertów kondycja fizyczna polskiej młodzieży i ich podejście do sportu jest zastraszające – rośnie pokolenie otyłych i pokrzywionych, z kiepską koordynacją ruchową. Nasi milusińscy coraz mniej się ruszają i tyją najszybciej w Europie, a zamiast w piłkę wolą grać w… gry komputerowe.

WARSZTAT TRENERA

Od czasów, gdy spopularyzowano różne sztuki walki, ludzie zastanawiają się, czy to, co ćwiczą, jest realne i czy można to zastosować w sytuacji zagrożenia, czy może to tylko bajki i układy formalne z filmów klasy B.

Jedni chwalą, drudzy krytykują, ale nikt nie jest obojętny. Nie, nie – mowa tu nie o żadnym z polskich polityków ani o kolejnym telewizyjnym show dla celebrytów. To FC Barcelona – drużyna fenomen, która zmienia oblicze piłki nożnej, co chwilę wytyczając nowe granice, aby zaraz bezczelnie je przekroczyć. Czy możemy choć w małym stopniu podążyć ich śladami?

Stabilizacja centralna to podstawa zapobiegania kontuzjom i podstawa poprawy możliwości ruchowych zawodników. Często jednak nie jest uwzględniana w planach treningowych, spycha się ją na ich margines lub – jeśli w ogóle zagości w kalendarzu – traktowana jest po macoszemu. To błąd, bo niezależnie od wieku naszych sportowców dostosowane do ich możliwości i potrzeb ćwiczenia tego typu zawsze będą potrzebne do utrzymania właściwej postawy ciała i zwiększenia ich możliwości.

Trenuje z nami bokser Maciej Zegan, mistrz Europy WBO Interkontynentalny w wadze lekkiej, mistrz świata WBF, wielokrotny międzynarodowy mistrz Polski, mistrz Polski juniorów i seniorów.

Zawód instruktora czy trenera tenisa często jest postrzegany jako elitarny, w wielu przypadkach stanowiąc kontynuację przygody z tym sportem po zakończeniu kariery zawodniczej. Ceny rakiet, piłek, ubrań, wynajmu kortów i samych lekcji nie należą niestety do najniższych, dlatego tenis nadal jest niedostępny dla dużej części populacji. Mimo to trenerzy nie narzekają na brak zainteresowania ich usługami, co przekłada się na bardzo zadowalające zarobki.

Phil Jackson to najlepszy trener w historii NBA i człowiek pod wieloma względami wyjątkowy. Jedenaście razy sięgał po mistrzostwo NBA, pracując kolejno z Chicago Bulls i Los Angeles Lakers. Był również świetnym koszykarzem New York Knicks i New Jersey Nets, zdobywając jako zawodnik dwa tytuły mistrzowskie. Jednak dopiero jako szkoleniowiec osiągnął największe uznanie wśród fanów koszykówki.

MEDYCYNA W SPORCIE

Płaskostopie to zniekształcenie stopy, które polega na obniżeniu naturalnych sklepień, w wyniku czego stopa staje się prawie (lub zupełnie) płaska. Wraz z płaskostopiem prędzej czy później pojawią się inne problemy zdrowotne. Wada ta może być szczególnie uciążliwa dla sportowców, nie można jej zatem lekceważyć.

PSYCHOLOGIA W SPORCIE

Budowanie spójnego i zgranego zespołu to prawdziwa sztuka, a także nie lada zadanie, z którym musi zmierzyć się każdy trener. Wymaga od niego wielu umiejętności miękkich, takich jak efektywna komunikacja, budowanie i podtrzymywanie relacji, zarządzanie konfliktami, a także integracja zespołu na polu gry i poza nim. Chociaż ze zrozumiałych względów zagadnienie spójności zapewne zaciekawi przede wszystkim trenerów sportów drużynowych, to uważam, że trenerzy specjalizujący się w sportach indywidualnych również...

Niedawno pojechałem na obserwację treningu młodych pływaków. Po skończonych zajęciach zostałem jeszcze chwilę na rozmowę ze znajomymi ratownikami. Gdy dzieciaki przebierały się w szatni, dwóch trenerów akurat wymykało się z hali basenowej. W klapkach i krótkich spodenkach wyszli przed budynek, żeby zapalić. Przecież wykonali już swoje zadanie, skończyli pracę, więc należała im się przerwa. Chwila przyjemności w postaci zastrzyku nikotyny. Od czegoś trzeba umrzeć.

FITNESS

Zdemotywować się do korzystania z pływalni można na wiele sposobów. Nawet do atrakcyjnych zajęć grupowych, które polscy mężczyźni postrzegają – nota bene – jako zupełnie niemęskie.

RYNEK

Jaki kupić rower do ścigania się – 26’’, 27,5’’, a może 29’’? Jest wiele artykułów na ten temat, a na forach aż huczy od dyskusji, tyle że po ich przeczytaniu nadal niewiele wiemy. Warto zatem zaoferować pomoc w wyborze. Radzi trener MTB Bogdan Choma.

PRAWO SPORTOWE

Uprawianie sportu, pomimo licznych korzyści społecznych i zdrowotnych, wiąże się z wieloma zagrożeniami. Nieodłącznym jego elementem są możliwe negatywne następstwa nieszczęśliwych wypadków. Konsekwencje takich zdarzeń mogą obejmować szkody materialne, rozstrój zdrowia, a nawet śmierć uczestników współzawodnictwa sportowego.

WYWIAD MT

Z zawodnikiem MMA Rafałem Błachutą z klubu No Limits Kwidzyń rozmawia Jakub Jelonek. Jak oceniasz swój poprzedni sezon?

MT INFO

Współpraca ze sportowcem wymaga od psychologa nie tylko umiejętności profesjonalnych, lecz także znajomości konkretnej dyscypliny sportu i jej specyfiki oraz stałej refleksji nad poziomem własnej pracy. Zainteresowanie tą dziedziną psychologii jest w Polsce coraz bardziej widoczne, kierunki kształcenia w tym zakresie otwierają kolejne uczelnie, a oferta szkoleń jest imponująca. Istnieją olbrzymie możliwości poszerzania wiedzy i zastosowania psychologii do poprawiania osiągnięć sportowych.

FELIETON

Czasy się zmieniają, idziemy z postępem, nie oglądamy się wstecz, bo i po co; tylko szkoda, że nie zawsze potrafimy dostosować do rzeczywistości wartości naprawdę potrzebne. Czy naprawdę uważamy, że są zbędne? Kiedy, wprowadzając różne programy upowszechniania sportu, szukamy rozwiązań, aby młodzież do sportu powszechnego i wyczynowego, do dyscyplin olimpijskich przyciągnąć? Ilu mamy co roku nowych adeptów poszczególnych sportów olimpijskich?