MAGAZYN TRENERA

Sportowe aplikacje mobilne to niewątpliwie coraz ważniejszy aspekt współczesnego sportu. Ich rozkwit stał się możliwy za sprawą upowszechnienia smartfonów i budzi coraz większe zainteresowanie zarówno wśród trenerów, jak i samych sportowców. Dlatego, by zachęcić Państwa do korzystania z aplikacji i pomóc w poszukiwaniach rozwiązania najlepszego dla siebie, przygotowaliśmy subiektywny przegląd aplikacji przydatnych trenerom różnych dyscyplin, prowadzącym zawodników na różnych poziomach zaawansowania.

Na łamach numeru przekonujemy również, że zamiast zamykać się w obrębie własnej dziedziny warto czerpać inspirację z innych dyscyplin i poszukiwać lepszych i bardziej uniwersalnych metod aktywizacji w konkretnych zakresach.

Nie zapominamy też o tych z Państwa, którzy pracują jako nauczyciele wychowania fizycznego – podpowiadamy nowe obszary, na których można uczniom stawiać wyzwania i pokazujemy krok po kroku, jak powinien przebiegać proces ustalania celów w szkole.

Zachęcam także do zapoznania się z pozostałymi artykułami, życząc jednocześnie miłej i owocnej lektury.

Z TRENERSKIEGO ŚWIATA

Zagadnienie relacji międzyludzkich w sporcie (zwłaszcza między trenerem a zawodnikiem) od dawna interesowało psychologów sportu. Analizowano jednak głównie ich wpływ na wyniki osiągane przez zawodników. Kolejne badania ujawniły ich oddziaływanie także na poziom satysfakcji i u zawodników, i u trenerów.

Czas trwania konkurencji pływackich jest stosunkowo krótki (dla dystansów od 50 m do 400 m wynosi od kilkudziesięciu sekund do kilku minut) w porównaniu z ilością czasu spędzanego przez zawodników na treningach. Większość realizowanych zadań treningowych wykonywanych jest zwykle z intensywnością umiarkowaną w stosunku do wysokich intensywności podczas zawodów pływackich.

Niektórzy szkoleniowcy osobiście angażują się w promowanie swoich zawodników. Należy do nich John Cohen, główny trener baseballowej drużyny the Diamond Dogs, reprezentującej stanowy Uniwersytet Missisipi.

Moshe Feldenkrais był jednym z pierwszych w Europie zdobywców czarnego pasa w dżudo. Wykorzystał naturalność „łagodnej drogi” w wypracowaniu swojej metody. 

WARSZTAT TRENERA

Od chwili, kiedy telefon komórkowy przestał przypominać radiostację radzieckiego żołnierza i stał się smukłym, wielofunkcyjnym urządzeniem, jego zastosowanie w treningu stało się samonarzucającą się możliwością. Dziś, dysponując nowoczesnym smartfonem, jesteśmy w stanie zdalnie zarządzać przygotowaniem sportowców lepiej niż kiedykolwiek wcześniej.

Spotykamy się ponownie – tym razem, aby przedstawić możliwości, jakie dają nam często uważane za nowość, a tak naprawdę znane od wielu lat, akcesoria czy przyrządy treningowe. Właśnie takie są kettlebells – odważniki o specyficznym kształcie, wyglądające jak kula armatnia z uchwytem, występujące w różnych wersjach wagowych, wywodzące się z Rosji, a wymyślone już w 1700 roku.

Rozgrzewka, wstęp, część główna, zakończenie. I zawodnicy wykonujący zadane ćwiczenia bez pasji, doskonale wiedzący, że po formie A wystąpi forma B, następnie forma C i aż do końca nie będzie żadnego zaskoczenia. Gdyby, na wzór loterii, kolejne ćwiczenia, niczym szczęśliwe liczby, mieli wytypować zawodnicy, padłoby podejrzanie wiele „szóstek”. A może da się inaczej? Dlaczego nie poszukać inspiracji w innych dyscyplinach?

W dziennikach treningowych często pojawiają się ćwiczenia określane jako „sporty uzupełniające: gra w koszykówkę, pływanie itp.”. Znalazło to również odzwierciedlenie w zestawach ćwiczeń stworzonych dla poszczególnych dyscyplin jako „rejestry grup środków treningowych”.

Umiejętności taktyczne zdobywane pod okiem trenera należą do niezwykle istotnych elementów wykorzystywanych w praktyce sportowej. Każdy szkoleniowiec, czasem nawet nieświadomie, stara się podzielić wiedzą dotyczącą zaplanowania przebiegu zbliżającego się meczu (pojedynku, zawodów), najpierw ustalając strategię działania, a następnie przekazując konkretne wskazówki taktyczne podczas rywalizacji.

Kształtowanie szybkości stanowi istotny element treningu w większości konkurencji lekkoatletycznych. Podobnie jest w pozostałych dyscyplinach, takich jak piłka nożna, rugby czy siatkówka, zdolność szybkiego reagowania i biegu przydaje się na różnych polach i nie bez przyczyny jest jedną z najczęściej kształtowanych cech motorycznych.

MEDYCYNA W SPORCIE

W ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat postęp wiedzy psychologicznej o człowieku oraz zastosowanie najnowszych technologii w sporcie przyczyniły się do jego istotnego rozwoju.

Często sportowcy utożsamiają dietę z procesem odchudzania. Przeważnie więc rugbiści szukają pomocy u dietetyka, gdy muszą zrzucić zbędne kilogramy w celu poprawienia szybkości i zwinności na boisku. W tej sytuacji ustalenie odpowiedniego programu żywieniowego daje zawodnikom gwarancję bezpiecznej utraty tkanki tłuszczowej.Co jednak w przypadku, gdy nie muszą zmieniać składu i masy swojego ciała? Czy sposób odżywiania będzie miał wpływ na ich możliwości wysiłkowe?

PSYCHOLOGIA W SPORCIE

Dla tego, kto nie wie, do jakiego portu płynie, każdy wiatr jest niepomyślny.

Seneka

Ustalanie celów to jedno z podstawowych narzędzi treningu mentalnego w sporcie i aktywności fizycznej.

Stres to (w uproszczeniu) nie tylko działanie różnego rodzaju stresorów, obiektywnie zagrażających nam bodźców czy trudnych sytuacji. Stres również „nie drzemie” w nas. Postrzeganie stresu zależy od tego, jak my (!) oceniamy daną sytuację, jakie my (!) mamy zasoby, które możemy wykorzystać w danych okolicznościach, a przede wszystkim – jak my (!) w kontekście tych zasobów subiektywnie oceniamy nasze możliwości poradzenia sobie z określoną trudnością.

Verba docent,exempla trahunt*

* Słowa uczą, przykłady pociągają

Piłkarski dokument

Wypalenie zawodowe nazywane jest chorobą cywilizacyjną XXI wieku. co charakteryzuje syndrom burnout i czy można mu zapobiec? Jako jeden ze sposobów podaje się aktywność fizyczną i ruch na świeżym powietrzu, więc dlaczego problem ten dotyka też sportowców i ich szkoleniowców? Jak budować swoją karierę sportową i nią kierować, by się nie spalić?