MAGAZYN TRENERA

Talent rośnie w samotności, charakter wśród ludzi” – to słowa Johanna Wolfganga Goethego, które z powodzeniem można odnieść do sportu. Rozwój młodego zawodnika, choćby najbardziej utalentowanego, nie jest możliwy bez wsparcia jego najbliższego otoczenia – rodziców i trenera. O tym, jak wspierać młodego sportowca na jego sportowej ścieżce, w bieżącym numerze piszą Marcin Kochanowski w artykule Gwiazda w zespole oraz Dominika Zapotoczna w tekście Wpływ rodziców na rozwój młodego zawodnika.

W ramach warsztatu trenera tym razem dwa praktyczne teksty: Trening mięśni pleców – propozycje ćwiczeń wzmacniających przygotowany przez Jarosława Jakubowskiego i Kształtowanie i doskonalenie zwinności autorstwa Jarosława Jabłońskiego, który podaje przykłady gier i zabaw kształtujących zwinność, a także zestaw ćwiczeń na drabince koordynacyjnej i z wykorzystaniem stożków.

O pozytywnym wpływie rekreacyjnie uprawianej aktywności fizycznej na organizm człowieka nikogo nie trzeba przekonywać. Czy jednak zawsze z ruchu płyną wyłącznie korzyści dla zdrowia? Jakie pułapki czekają na sportowców wyczynowych? Czy sport to na pewno tylko zdrowie? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w artykule Karoliny Łagowskiej Sport to zdrowie.

Z TRENERSKIEGO ŚWIATA

Słowo wydaje się naturalnym narzędziem w ustach trenera. Od nauczania poprzez napominanie aż po motywację – używa się go wszędzie, nierzadko bezrefleksyjnie. Gdybyśmy jednak posługiwali się z równą sprawnością oraz świadomością innym narzędziem – kuchennym nożem, większość z nas chodziłaby obklejona plastrami, a i szpitale nie narzekałyby na brak pracy.

Współcześnie by osiągnąć sukces w sporcie wyczynowym, treningi trzeba rozpoczynać już we wczesnym dzieciństwie. Nie należy jednak upatrywać sukcesu wyłącznie w predyspozycjach fizycznych i talencie młodego człowieka. Droga do sukcesu wiedzie przede wszystkim przez wszechstronny rozwój i mądry plan na przyszłość.

WARSZTAT TRENERA

Zwinność określana jest jako zdolność dostosowania działalności ruchowej do zmieniających się warunków otoczenia. To możliwość koordynacji ruchów dokładnych.

Dobre wyszkolenie techniczne młodego piłkarza jest kluczowym elementem u progu wejścia w zaawansowany etap profesjonalnej kariery.

Rola rodziców w zaszczepieniu dziecku bakcyla do uprawiania sportu jest nieoceniona. To oni, zapewniając swojej pociesze odpowiednie warunki do rozwoju fizycznego oraz rozwoju zainteresowań, budują u niej pozytywną postawę wobec aktywności fizycznej, co może zaprocentować nie tylko sprawnością młodego człowieka, ale również stwarzaniem przed nim możliwości realizowania się na zawodniczym polu.

Czy w kilkadziesiąt sekund można skutecznie przekazać zagrania taktyczne i odbudować wiarę zawodników? Patrząc na życie, to bardzo krótka chwila, ale (parafrazując słowa trenera Wenty) w sporcie nawet kilkanaście sekund to bardzo dużo czasu.

Choć słyszy się o wielkich zawodnikach, którzy potrafią zmotywować pozostałą część zespołu i wyzwolić z nich ogromną energię, to nie z palca są wyssane opowieści o snobistycznych zachowaniach wielkich sportowców, którzy zostawiają swój zespół (za przykład niech posłuży powrót Zlatana Ibrahimovića prywatnym odrzutowcem, gdy szwedzka drużyna szybko odpadła z EURO 2012). W zespole młodzieżowym i wiek, i cele zawodników są inne, inaczej zatem powinno się dbać o młode talenty.

MEDYCYNA W SPORCIE

O pozytywnym wpływie rekreacyjnie uprawianej aktywności fizycznej na organizm człowieka nikogo nie trzeba przekonywać. Czy jednak zawsze z ruchu płyną wyłącznie korzyści dla zdrowia? Jakie pułapki czekają na sportowców wyczynowych? Czy sport to na pewno tylko zdrowie?

Czy może być coś prostszego niż oddychanie, które jest jednym z podstawowych procesów życiowych? Wydaje się, że nie. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo jakość oddychania wpływa na nasz organizm. Jak więc powinien przebiegać ten proces w trakcie aktywności fizycznej? Czy można kontrolować wdech i wydech? Jak powinno się prawidłowo oddychać?

MT INFO