MAGAZYN TRENERA

W bieżącym numerze skupiamy się na problematyce kształtowania zdolności koordynacyjnych. Prezentujemy ćwiczenia dla dzieci i młodzieży do wykorzystania w różnych dyscyplinach sportu, rozwijające zdolność równowagi, szybkiego reagowania, rytmizacji ruchów, czucia mięśniowego i orientacji przestrzennej, a także testy sprawdzające poziom koordynacji ruchowej.

Sporo miejsca poświęcamy również tematyce żywienia w sporcie - tym razem doradzamy, jak szkolić młodych sportowców, gdzie znaleźć pomocne materiały i w jaki sposób wykorzystać je w procesie edukacji żywieniowej swoich podopiecznych.

Polecam również Państwa uwadze artykuł Dominiki Zapotocznej „Uda mi się!", poświęcony ważnej kwestii, jaką jest dialog wewnętrzny w sporcie. Jak wskazuje sama autorka: „Czasami uśmiechamy się pod nosem lub nagle markotniejemy bez wyraźnej dla otoczenia przyczyny. Wypowiedziane przez kogoś słowa mogą nas zarówno zasmucić, jak i uradować. Jedna i ta sama sytuacja może być zinterpretowana przez różne osoby na wiele sposobów. To, jak odbieramy otaczającą nas rzeczywistość, wynika ze sposobu, w jaki o niej myślimy."

Z TRENERSKIEGO ŚWIATA

O czym nauczyciel wychowania fizycznego w szczególności musi pamiętać? Zasady bezpieczeństwa.

 

WARSZTAT TRENERA

Nieodzownym elementem pracy trenera jest ciągłe poszukiwanie nowych uczestników specjalistycznej grupy treningowej. Aby jednak w przyszłości - po dłuższym okresie pracy z wybranym zawodnikiem - uniknąć zawodu, warto już na początku rozpoznać, czy młody sportowiec ma zadatki na przyszłego mistrza, czy też może powinien on spróbować sił w innej dyscyplinie.

Na mięśnie brzucha składają się mięsień prosty brzucha, mięsień skośny zewnętrzny i wewnętrzny, poprzeczny brzucha, piramidowy oraz czworoboczny lędźwi. Ten ostatni stanowi tylną jego ścianę i leży po obu stronach kręgosłupa lędźwiowego.

Jedną z najważniejszych umiejętności w sporcie, zarówno podczas zawodów, jak i treningu, jest zdolność do efektywnego koncentrowania uwagi w odpowiednim momencie i na odpowiednim obiekcie. Koncentracja to umiejętność znacznie bardziej złożona, niż zwykłe utrzymywanie uwagi na jednej rzeczy czy myśli: to zdolność sterowania własną uwagą.

 

Czasami uśmiechamy się pod nosem lub nagle markotniejemy bez wyraźnej dla otoczenia przyczyny. Wypowiedziane przez kogoś słowa mogą nas zarówno zasmucić, jak i uradować. Jedna i ta sama sytuacja może być zinterpretowana przez różne osoby na wiele sposobów. To, jak odbieramy otaczającą nas rzeczywistość, wynika ze sposobu, w jaki o niej myślimy.

Małe gry w piłce nożnej (z ang. short-sided games) odgrywają ważną rolę jako element doskonalenia taktyki i techniki oraz kondycyjnych zdolności motorycznych. Małe gry są formą treningową, w której sytuacje boiskowe najbardziej przypominają realne warunki meczowe. Istotnym argumentem przemawiającym za stosowaniem tej formy w cyklu treningowym jest chęć rozgrywania "gierki" zwykle pod koniec treningu przez większość zawodników. 

"Nie wiem do końca, co sprawia, że piłkarze strzelają gole z rzutów karnych. Może zawdzięczają to mocnej psychice, może godzinom treningu. Jednak podziwiam drużyny, które zachowują stalowe nerwy w tej rozgrywce, często nazywanej loterią. Bo dla nich to wcale nie taka loteria".

Ostatnia wielka rewolucja w piłce nożnej dotycząca linii obrony dokonała się na przełomie lat 80. i 90., kiedy drużyna AC Milan pod wodzą Arrigo Sacchiego zagrała w systemie 1-4-4-2. Ówcześnie formacja obrony składająca się z czterech zawodników zaczęła funkcjonować jako grupa, będąc prekursorem nowego sposobu gry. Od tego czasu system ów zdobywał coraz większą popularność, a świat zaczął stosować go od czasu Mistrzostw Europy w 1992 r. Na Mistrzostwach Świata w 1994 r. ustawienie czterech obrońców było już najpopularniejszą formą gry w obronie.

MEDYCYNA W SPORCIE

Gdzie znaleźć i jak wykorzystać pomocne materiały? Ilekroć podczas rywalizacji sportowej dochodzi do spotkania dobrze wyszkolonych, zmotywowanych zawodników, będących na wysokim i jednocześnie wyrównanym poziomie, czynnikiem decydującym o ostatecznym zwycięstwie może być właściwy sposób odżywiania.

Jak pomóc dzieciom i młodzieży z zaburzeniami odżywiania. Istnieje wiele teorii dotyczących przyczyn zachorowania na zaburzenia odżywiania. Odnoszą się one między innymi do czynników fizjologicznych (dziedziczenie skłonności, rola neuroprzekaźników), uwarunkowań społeczno-kulturowych czy też tzw. wydarzeń znaczących (np. utrata rodzica, wykorzystywanie seksualne). Warto wiedzieć, że osoby cierpiące na zaburzenia odżywiania to nie tylko nastolatki, ale coraz częściej dzieci oraz osoby w podeszłym wieku.

MT INFO

Program "GolBox - mój pierwszy gol" ma sprawić, że sport stanie się dla dzieci pasją, a zabawa na miniboiskach "GolBox" dobrą alternatywą dla telewizji i gier komputerowych. Inauguracja programu, połączona z prezentacją boiska, miała miejsce 10 maja w Kostrzynie nad Odrą.