MAGAZYN TRENERA

Z astanawiałam się ostatnio, co tak naprawdę sprawia, że sport wywołuje w nas tak wielkie emocje. Jako pierwsze przyszło mi na myśl jedno słowo: nieprzewidywalność. Niezależnie od tego, czy jesteś zawodnikiem, trenerem czy kibicem – masz nadzieję na wygraną, a mimo to do ostatniego gwizdka nie możesz być jej pewny.

Determinanty sukcesu? Ciężka praca i talent – tak po stronie zawodnika, jak i trenera. To jednak nie wszystko, o czym – moim zdaniem – trzeba pamiętać. Pozwólcie, że podzielę się z Państwem moimi spostrzeżeniami.

Sukces wymaga czasu. Wystarczy spojrzeć na tegoroczne wyniki Agnieszki Radwańskiej, by się o tym przekonać. Jeszcze kilka sezonów wstecz mało kto wierzył, że stać ją na pierwszą piątkę światowego rankingu. Dziś jest trzecia.

Sukces rozbudza oczekiwania. Nawet jeśli wygrasz tylko raz, w przyszłości każdy gorszy wynik pozostawi po sobie niedosyt i przez wielu – często niesłusznie – będzie uważany za porażkę. Przykład? II miejsce kadry narodowej kobiet w piłce siatkowej w turnieju kwalifikacyjnym do Igrzysk Olimpijskich w Londynie.

Sukces nie jest dany raz na zawsze. Wymaga nieustannych poszukiwań. Formuła szkolenia, która sprawdziła się w kilku ostatnich sezonach, w kolejnym się wyczerpuje i potrzebne są zmiany – trenera, składu, metod treningowych. Przykład? Reprezentacja Polski w piłce ręcznej Bogdana Wenty.

Z pewną obawą, ale i niecierpliwością czekam na występy polskiej reprezentacji na zbliżających się Mistrzostwach Europy w piłce nożnej. Trener Smuda miał do dyspozycji czas i środki potrzebne do zbudowania drużyny narodowej – czy jego formuła się sprawdzi? Oby nie były to kolejne mistrzostwa, podczas których zagramy mecz otwarcia, mecz o wszystko i mecz o honor.

Z TRENERSKIEGO ŚWIATA

WARSZTAT TRENERA

Koncentracja polega na skupieniu, ześrodkowaniu uwagi i skierowaniu jej na określoną myśl, przedmiot, sytuację czy zadanie. Jest ona procesem lub stanem absolutnie niezbędnym w czasie szkolenia sportowego i startu podczas zawodów.

Rzut osobisty. Naprzeciwko tylko tablica i zawieszony na niej kosz. Nie ma żadnego utrudnienia. Nikt nie przeszkadza. A w dodatku jest sporo czasu, bo aż 10 sekund, aby się skoncentrować i oddać celny rzut. Droga do pewnych punktów stoi otworem. A jednak statystyki pokazują, że to nie takie proste zadanie – nawet koszykarze NBA mają problemy z tym elementem gry. W tym sezonie trafiają z 74-procentową skutecznością i, co ciekawe, to poziom, który utrzymuje się od lat 60. ubiegłego wieku. Od tamtego czasu wszystkie inne statystyki rzutów w lidze...

Mięsień dwugłowy ramienia, jak sama nazwa wskazuje, składa się z dwóch głów: długiej (łac. caput longum) i krótkiej (łac. caput breve), natomiast mięsień trójgłowy ramienia – na podobnej zasadzie – składa się z trzech głów: przyśrodkowej (łac. caput mediale), która przylega do kości ramiennej, tworząc warstwę głęboką, długiej (łac. caput longum) i bocznej (łac. caput laterale), leżącej na przyśrodkowej.

Perfekcyjne opanowanie stałych fragmentów gry w wielu spotkaniach decyduje o zwycięstwie, ułatwiając w znacznym stopniu zdobywanie bramek.

Aby zdobyć bramkę drużyna zazwyczaj musi posiadać piłkę. W konsekwencji – im dłużej ją posiada w czasie meczu, tym więcej ma szans na kreowanie sytuacji korzystnych do strzelenia gola. Logicznie bowiem rozumując, większą liczbę takich sytuacji łatwiej jest zamienić w bramkę.

Szybkość jest jedną z najważniejszych zdolności motorycznych w nowoczesnym sporcie. Składowe jej elementy, czyli szybkość reakcji, szybkość lokomocyjna, częstość i szybkość pojedynczych ruchów mogą być doskonalone przy użyciu różnych form biegowych.

Rolą trenera – oprócz ułożenia odpowiedniego planu treningowego – jest właściwa kontrola jego przebiegu i realizacji. Na bieżąco należy wprowadzać korekty i udoskonalać zaplanowany trening. Szybkie zdiagnozowanie problemów pozwoli uniknąć ryzyka przetrenowania, a także optymalnie kierować rozwojem pozytywnych cech adaptacyjnych organizmu sportowca. W sporcie, kiedy o sukcesie decydują czasem ułamki sekund, aby dobrze poznać wpływ ćwiczeń na zawodnika, należy stosować wiele narzędzi kontroli, które pomogą w osiągnięciu mistrzostwa. Jak więc sprawdzać,...

MEDYCYNA W SPORCIE

Tłuszcze, podobnie jak białka, węglowodany, witaminy i składniki mineralne, należą do głównych składników pokarmowych. Ich obecność w diecie jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, zarówno sportowca, jak i osoby nieuprawiającej sportu wyczynowo.

Fundamentalne znaczenie dla utrzymania zdrowia i dobrego samopoczucia, a także dla osiągania wysokiej wydolności i sprawności fizycznej sportowca ma gospodarka żelazem – mikroelementem, którego niedobór znacznie zmniejsza pojemność tlenową krwi.

Trenerzy wiedzą, jak ważne jest rozwijanie siły mięśniowej w każdej dyscyplinie sportu. W dyscyplinach anaerobowych ta siła stanowi jeden z głównych wyznaczników sukcesu, a w wytrzymałościowych wydaje się ważna dla utrzymywania wysiłku na odpowiednim poziomie intensywności. Biorąc pod uwagę dyscypliny sylwetkowe, takie jak kulturystyka czy fitness, trudno nie uznać kształtowania siły mięśniowej za zadanie pierwszoplanowe.

Ścięgno Achillesa jest silną strukturą łączącą mięśnie łydki z piętą. Uważane jest za najsilniejsze i najbardziej zapracowane ścięgno w organizmie ludzkim, jego dysfunkcje należą natomiast do najczęstszych urazów przeciążeniowych. Większość przypadków dotyczy ludzi uprawiających sport. O bólu związanym z zapaleniem ścięgna Achillesa wielu sportowców mogłoby napisać tomy. Z uwagi na kluczowe znaczenie tego ścięgna w procesie poruszania się, jego kontuzja jest jedną z najczęstszych i – co tu kryć – bardzo bolesną.

MT INFO

Minister Sportu i Turystyki ogłasza konkurs ofert na dofinansowanie w 2012 r. ogólnopolskiego projektu z zakresu wspierania sportowo uzdolnionej młodzieżowego: dotyczy on piłki siatkowej w szkolnych ośrodkach sportowych działających ze wsparciem jednostek samorządu terytorialnego.