MAGAZYN TRENERA

„Niemal co piąte dziecko w Polsce zmaga się z problemem otyłości lub nadwagi, a podejmowane przez gminy i szkoły środki zaradcze są nieskuteczne” – to główne wnioski z raportu NIK, która skontrolowała działania administracji publicznej i szkół w zakresie zapobiegania nadwadze i otyłości u dzieci i młodzieży szkolnej, realizowane w latach 2009–2011.

Przyczyn takiego stanu rzeczy jest wiele, a wśród tych leżących po stronie szkoły trzeba wymienić przede wszystkim: niską świadomość i wiedzę uczniów na temat zasad zdrowego odżywiania, możliwość zakupu niezdrowych przekąsek w szkolnych sklepikach i automatach z żywnością, jak również pomijanie problematyki zapobiegania otyłości w programach doskonalenia zawodowego nauczycieli.

Naiwnie byłoby sądzić, że problem rozwiąże się sam. A ponieważ apetyt rośnie w miarę jedzenia – im łatwiejszy będzie dostęp do żywności typu fast food, słodyczy, słonych przekąsek i słodkich napojów gazowanych w szkołach, im bardziej intensywna promocja tego typu produktów w mediach, im częstsze rodzinne posiłki w McDonaldzie zamiast domowego obiadu – tym więcej otyłych młodych ludzi już wkrótce zobaczymy w polskich szkołach.

Jeśli chcemy temu zapobiec, musimy postawić na profilaktykę w formie szeroko zakrojonej, prowadzonej od najmłodszych lat, edukacji żywieniowej dzieci i młodzieży. Ogromna w tym rola nie tylko rodziców, ale także środowiska szkolnego, nauczycieli i wychowawców – to ich dobry albo zły przykład ma decydujący wpływ na kształtowanie się nawyków żywieniowych u dzieci i młodzieży.

Z myślą o trenerach i nauczycielach wychowania fizycznego już teraz rozpoczynamy w „Magazynie Trenera” nowy cykl artykułów pt. „Dieta młodego sportowca: białka, węglowodany, tłuszcze”, poświęcony odżywianiu w sporcie. Odsyłam do lektury najnowszego numeru!

Z TRENERSKIEGO ŚWIATA

Wpływ 24-dniowego treningu wysokogórskiego na mesę hemoglobiny i objętość erytrocytów.

Wydatek energetyczny podczas meczu hokeja na trawie.

Doniesienia o kolejnych aktach wandalizmu, o bójkach, a nawet rozbojach czy porachunkach między grupami „kiboli” są coraz częstsze i dotyczą one zwłaszcza pseudokibiców piłkarskich. Według raportów policji w 2010 r. odnotowano 105 ekscesów chuligańskich oraz 58 przypadków zbiorowych naruszeń prawa, przy czym aż 54 zdarzenia miały miejsce podczas meczów piłki nożnej.

WARSZTAT TRENERA

Rozpoczęcie kariery sportowej w młodym wieku działa na korzyść zawodnika, który zdobywa nie tylko niezbędne w danej dyscyplinie umiejętności fizyczne, ale i doświadczenie oraz wiedzę o technicznych aspektach uprawianego sportu. Właściwe prowadzenie takiego zawodnika umożliwia maksymalne wykorzystanie jego możliwości, a tym samym rozwój i poczucie satysfakcji zarówno dla samego zainteresowanego, jak i trenera.

Opuszczenie jednego treningu zdarzyć się może każdemu, podobnie jak incydentalne wagary. Kłopot pojawia się wówczas, gdy absencja staje się nagminna. Jakie są jej przyczyny, kiedy trener musi reagować i jakie kroki powinien podjąć?

Mięśnie naramienne, bo właśnie tej grupie mięśniowej poświęcony będzie artykuł, to – od strony aspektu wizerunkowego, czyli treningu bodybuilding – grupa mięśniowa, do której wielu trenujących przykłada szczególną uwagę. Któż nie chciałby mieć bowiem pięknych, szerokich, szpiczastych mięśni naramiennych? Ponadto patrząc kompleksowo, siła obręczy barkowej może mieć znaczący wpływ na usprawnienie ciała.

Trening pływacki należy do jednego z najcięższych i najbardziej monotonnych w sporcie. Dwugodzinne ćwiczenia dwa razy dziennie mogą się dać we znaki nawet najbardziej zatwardziałym sportowcom. Trudno zatem dziwić się, gdy na pływalni pojawiają się zawodnicy z grymasem niezadowolenia na twarzy.

Rozciąganie to czynności, dzięki którym poprawiamy cechę motoryczną – gibkość. Jest ono niezbędne przed każdą częścią zasadniczą naszej aktywności fizycznej i zaraz po niej. Podczas rozgrzewki rozciąganie pomaga w lepszym ukrwieniu mięśnia, poprawia ruchomość w stawach, wzmacnia ścięgna i przygotowuje organizm do ruchu. Po treningu z kolei rozwija gibkość, co pomaga uniknąć wielu poważnych kontuzji, wycisza organizm i rozluźnia mięśnie. Znaczenie takich ćwiczeń jest tak samo ważne, jak sam trening i odpowiednia dieta.

Skuteczność atakowania od zawsze jest najtrudniejszym elementem taktyki gry w piłkę nożną. Umiejętność prowadzenia gry ofensywnej polega na wykorzystaniu indywidualnych i grupowych umiejętności zawodników w krótkim czasie i na ograniczonej przestrzeni boiska.

MEDYCYNA W SPORCIE

Białko w diecie sportowców stanowi zagadnienie, które od dawna absorbuje uwagę zarówno trenerów, jak i zawodników. O „atrakcyjności” tego składnika pożywienia świadczy choćby fakt, iż preparaty zawierające białka są jednym z najpopularniejszych suplementów diety oferowanych sportowcom i osobom aktywnym fizycznie. Informacje na ten temat, obecne w powszechnie dostępnych źródłach, wciąż jednak rodzą wiele pytań, na które każdego dnia starają się odpowiadać ośrodki badawcze zajmujące się problematyką żywienia sportowców.

Stosowanie odżywek przez sportowców stało się w ostatnim czasie regułą i to niezależnie od prezentowanego przez nich poziomu. Czym jednak kierować się przy wyborze suplementów i jak modyfikować dietę zawodników trenujących konkurencje wytrzymałościowe? Warto poznać pewne zasady, które w bezpieczny sposób pomogą im podnieść poziom sportowy.

MT INFO