MAGAZYN TRENERA

Czy sport wyczynowy jest wyłącznie dla młodych? Czy po czterdziestce trzeba się pogodzić z procesem starzenia i przyjąć do wiadomości, że nigdy już nie będzie się tak sprawnym jak kiedyś?

Przez wiele lat wydawało się, że sport na wysokim poziomie to aktywność zarezerwowana dla ludzi młodych. W ostatnich latach coraz prężniej rozwija się jednak sport weteranów. W nomenklaturze sportowej mówi się tak o osobach, które ukończyły 35. r.ż. i uprawiają swoją dyscyplinę, biorąc udział w różnych formach współzawodnictwa. W sporcie weteranów dominują mężczyźni – stanowią około 70 procent zawodników.

Dla weteranek i weteranów udział w treningu i zawodach jest często łagodnym przejściem od wcześniejszej intensywnej kariery sportowej do zaawansowanej rekreacji (choć nie wszyscy byli wcześniej zawodnikami). Powodów uprawiania sportu weterańskiego jest zresztą wiele. Niektórzy robią to po to, żeby się realizować i dowartościować. Inni natomiast trenują w celach zdrowotnych, a przy okazji poprawiają ogólną sprawność fizyczną i po prostu bawią się, nawiązując nowe przyjaźnie. Jest to dość kosztowne hobby, gdyż sport weterański jest finansowany w całości przez uczestników. Na zawody sportowcy biorą urlop, ponoszą koszty utrzymania i opłat startowych.

Rywalizacja w mistrzostwach świata czy Europy odbywa się w ramach poszczególnych kategorii wiekowych w przedziałach 5-letnich od 35. roku życia aż do setki. W celu porównywania wartości wyników w poszczególnych kategoriach wiekowych stosuje się odpowiednie współczynniki przeliczeniowe.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 70  Strona 71  Strona 72  Strona 73

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Zjawisko hipoksji wykorzystywane jest w sporcie od dawna, umożliwiając w ten sposób szybką poprawę formy zawodników, głównie w konkurencjach wytrzymałościowych. Zarówno obozy wysokogórskie, jak i hipoksja wytwarzana sztucznie – jeśli tylko są stosowane w umiejętny sposób – pozwalają uzyskać jakościowy skok wyników, ponieważ legalnie poprawiają parametry hematologiczne organizmu. Istnieje już kilka metod (dostępnych również w Polsce), które pozwalają na uzyskanie korzyści...

Nigdy nie zapomnę miny mojej koleżanki, kiedy zobaczyła, jak jem kaszę gryczaną z pieczonym dorszem. To połączenie wydało jej się nie do zaakceptowania. Dobre pięć minut tłumaczyłem, że w świecie dietetyki, a w szczególności dietetyki sportowej trochę inaczej patrzy się na posiłki. Kasza gryczana to źródło węglowodanów o niskim indeksie glikemicznym, a dorsz obfituje w pełnowartościowe białko. Kiedy dołożymy do tego jakąś surówkę, powstaje zdrowy posiłek.