MAGAZYN TRENERA

Menstruacje towarzyszą kobietom od okresu dojrzewania do menopauzy. Są zjawiskiem fizjologicznym, dobrze poznanym. Niby wszystko o miesiączce wiadomo, a jednak jest wiele pytań dyskusyjnych: Czy w czasie miesiączki można uprawiać sport? Czy każda zmiana jej charakteru świadczy o problemach ze zdrowiem? Są jakieś obowiązujące zasady przy wyborze środków higienicznych dla sportsmenek?

Wiele trenujących kobiet skarży się na bolesne miesiączkowanie, niekiedy uniemożliwiające im normalne funkcjonowanie. Dolegliwości związane z miesiączką pojawiają się najczęściej w przeddzień krwawienia miesięcznego lub pierwszego dnia jego trwania. Potem bóle podbrzusza i okolicy krzyżowej z reguły stopniowo się zmniejszają i zanikają. Czasem jednak utrzymują się przez cały czas krwawienia miesięcznego. Bezpośrednią przyczyną bólów miesiączkowych jest skurcz mięśni gładkich macicy wywołany wysokim stężeniem prostaglandyn (substancje znajdujące się w organizmie, odpowiedzialne za wyzwalanie reakcji bólowych) w błonie śluzowej macicy, która ulega złuszczeniu podczas miesiączki. Do typowych objawów bolesnej miesiączki należą bóle głowy, krzyża i okolic lędźwiowych, a także nudności, zawroty głowy i wymioty. Niekiedy zdarzają się też omdlenia oraz odczucie ogólnego zmęczenia i słabości.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 72  Strona 73  Strona 74  Strona 75

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Widoczność sześciopaku to bardzo pożądana cecha. W dużym stopniu świadczy o naszej aktualnej formie, szczególnie w odniesieniu do zawartości tkanki tłuszczowej w ciele. Nie każdy jednak wie, czym charakteryzuje się skuteczny trening mięśni brzucha i jak go wykonywać. Jak często i jak intensywnie należy stymulować ten rejon? Od czego tak naprawdę zależy wygląd mięśni brzucha? Przedstawiamy prawdę i rozprawiamy się z mitami.

Trening obwodowy to jedna z najważniejszych metod wykorzystywana w treningu sztuk walk. Jego ogromną zaletą jest wszechstronny rozwój adepta. Poprzez taki rodzaj treningu zwiększamy odporność organizmu na zmęczenie, pracujemy nad poszczególną techniką walki, ale przede wszystkim rozwijamy cechy sprawności fizycznej zawodnika, tj. siłę mięśniową, wytrzymałość, szybkość, zwinność, koordynację ruchową.