MAGAZYN TRENERA

Nie ulega wątpliwości, że człowiek do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje odpowiedniej dawki snu. U osób aktywnych fizycznie obok treningu i diety odgrywa on fundamentalną rolę w procesie budowania formy sportowej. Odpowiednia dawka snu zwiększa możliwości osiągania optymalnych wyników w niemal wszystkich dyscyplinach, natomiast jego niedobór powoduje tzw. dług senny, zmniejsza koncentrację, szybkość reakcji, wartości siły dynamicznej i statycznej.

Sen to zjawisko tak powszechne i naturalne, że zwykle nie poświęcamy mu zbyt wiele uwagi. Jest on podstawową biologiczną potrzebą organizmu, bez której człowiek nie może prawidłowo funkcjonować. Już starożytne cywilizacje doceniały rolę snu. Naukowa definicja snu mówi, że jest to stan obniżenia wrażliwości na bodźce, częściowej bezwładności i spowolnienia funkcji życiowych połączony ze zniesieniem świadomości, występujący u człowieka w rytmie dobowym na przemian z czuwaniem. Inaczej mówiąc, jest to czas, w którym zmniejsza się zdolność uświadamiania sobie odbieranych bodźców, a więc kontakt ze światem zewnętrznym jest ograniczony. Podczas snu organizm pracuje wolniej – obniża się ciśnienie tętnicze, oddech jest spowolniony, zwiększa się zawartość CO2 w pęcherzykach płucnych i we krwi, a zmniejsza czynność wydzielnicza żołądka i wydalnicza nerek, przemiana materii zwalnia i obniża się ciepłota ciała. Podczas snu odpoczywamy i regenerujemy się.

Naturalna potrzeba snu jest indywidualnie zróżnicowana, w zależności od wieku, trybu życia, stanu zdrowia, a nawet pory roku. W miarę dojrzewania ośrodkowego układu nerwowego okres czuwania wydłuża się, a czas snu skraca, czyli wraz z wiekiem śpimy coraz krócej. Zdolność czuwania i potrzeba snu, tak jak większość procesów fizjologicznych, wykazują cykliczne wahania okołodobowe.

Wszystkie badania naukowe potwierdzają zbawienne działanie snu na ludzki organizm oraz zmniejszenie możliwości wysiłkowych w sytuacjach ograniczenia lub pozbawienia snu. Dla biegacza amatora sen jest tak samo ważny, jak dla wyczynowego zawodnika, mimo znacznie mniejszych obciążeń treningowych.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 64  Strona 65  Strona 66  Strona 67

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Powszechnie uważa się, że napoje gazowane nie są dobre dla sportowców. Mimo tej obiegowej opinii, wielu z nich pije je po zawodach oraz w trakcie posiłków. Niektórzy nawet korzystają z nich tuż przed startem. I nie chodzi tu tylko o amatorów, ale również o tych, którzy reprezentują najwyższy zawodowy poziom. Co tak naprawdę jest szkodliwego w napojach nasyconych dwutlenkiem węgla i czy bezwzględnie należy ich unikać?

W ostatnich latach z niepokojem obserwowany jest wzrost odsetka osób otyłych w społeczeństwie. Zgodnie z raportem Instytutu Żywności i Żywienia co czwarty polski uczeń ma nadwagę lub cierpi na otyłość. Przyczyn można upatrywać w obniżonej aktywności fizycznej na rzecz biernych sposobów spędzania czasu, wpływu środowiska (np. spożywanie niezdrowego jedzenia, tak zwanego junk food albo fast food) czy też chorób. Niemniej jednak specjaliści biją na alarm, ponieważ blisko 80% nastolatków dołączy w przyszłości do grona...