MAGAZYN TRENERA

Od wielu lat promuje się tezę, że po każdym treningu należy jak najszybciej rozpocząć proces regeneracji, by dzięki temu szybciej planować i podejmować kolejny trening. Najnowsze doniesienia za świata nauki zaczynają nieśmiało informować, że ta stosowana od wielu lat procedura nie jest najlepszym sposobem poprawy wyników sportowych. Wiele badań mówi wręcz, że kąpiele lodowe, duże dawki antyoksydantów, leki przeciwzapalne, odzież kompresyjna i inne popularne metody odnowy biologicznej nie zawsze są skuteczne w długoterminowym...

Regeneracja jest jednym z podstawowych składników procesu treningowego. Pod tym pojęciem określa się powrót do pełnej funkcjonalności wszystkich układów w organizmie i gotowość do podejmowania kolejnych wysiłków bez oznak nadmiernego zmęczenia. Proces ten jest niezbędny do poprawy wyników sportowych. Po każdym treningu następuje zmęczenie, a zdolność do wysiłku obniża się. Dopiero po odpowiednim okresie gotowość do podejmowania kolejnego wysiłku wraca do stanu wyjściowego, a przy prawidłowo prowadzonym treningu poziom ten powinien być coraz wyższy. Czas odpoczynku zależy od wielu czynników, m.in. od tego, jak ciężki dla organizmu był trening (chodzi tu zarówno o intensywność, czas trwania, ale i warunki środowiskowe, takie jak wysokość nad poziomem morza, temperatura powietrza itp.), ale i od możliwości odnowy biologicznej i zastosowanego postępowania.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 69  Strona 70  Strona 71  Strona 72

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Wiele osób sądzi, że bez dostarczania organizmowi mięsa nie można intensywnie trenować, a sportowcy wegetarianie są słabsi i gorzej umięśnieni. To nieprawda. Niezależnie od tego, czy mówimy o rekreacji, czy o uprawianiu sportu na najwyższym światowym poziomie, dieta wegetariańska w żaden sposób nie ogranicza naturalnego talentu i nie wpływa negatywnie na osiągnięcia sportowe.

Dieta współczesnego człowieka stanowczo odbiega od założeń diety wzorcowej, spełniającej wszystkie nasze potrzeby, wystarczająco obfitującej w każdy z mikro – i makroskładników. Zbyt często ilość dostarczanej energii, tłuszczy (szczególnie szkodliwych WNKT o konfiguracji trans czy kwasów tłuszczowych omega-6) czy oczyszczonych węglowodanów jest zbyt wysoka w porównaniu z naszym zapotrzebowaniem. Ba, nawet w porównaniu z normami bezpiecznego spożycia! Dlatego też zaleca się mini­malizację...