MAGAZYN TRENERA

Powszechnie uważa się, że napoje gazowane nie są dobre dla sportowców. Mimo tej obiegowej opinii, wielu z nich pije je po zawodach oraz w trakcie posiłków. Niektórzy nawet korzystają z nich tuż przed startem. I nie chodzi tu tylko o amatorów, ale również o tych, którzy reprezentują najwyższy zawodowy poziom. Co tak naprawdę jest szkodliwego w napojach nasyconych dwutlenkiem węgla i czy bezwzględnie należy ich unikać?

Słodzone napoje gazowane, zwane popularnie wodami sodowymi, należą do napojów bezalkoholowych. Zaliczamy do nich m.in. oranżady, lemoniadę, toniki i napoje typu cola. Mimo że pojęcie „woda sodowa” pojawiło się w połowie osiemnastego wieku, dopiero sto lat później pojawił się w Teksasie pierwszy napój gazowany o nazwie „Dr Pepper”, o smaku karmelowym. Twórcą receptury był farmaceuta Charles Alderton, a marka ta istnieje do dziś. Z biegiem lat napoje gazowane stały się wszechobecne, a aktualnie dostępna jest bardzo szeroka oferta tych produktów: w dużych, małych butelkach, plastikowych i szklanych, w puszkach, a także o różnych kolorach i smakach.

Szacuje się, że przeciętny Polak w ciągu roku wypija ponad pięćdziesiąt litrów napojów gazowanych. Niestety, to o wiele za dużo. Tylko 2 proc. zwraca uwagę na skład chemiczny napoju. Do grup o wysokim spożyciu słodkich napojów gazowanych należą przede wszystkim dzieci oraz młodzież, w tym osoby aktywne fizycznie. Zawierają one mnóstwo cukru oraz barwników, a nie mają niczego, co byłoby wartościowe dla organizmu – twierdzą lekarze, dietetycy oraz specjaliści od promocji zdrowia.

Skład napojów gazowanych

Niezależnie od marki napoje gazowane mają ten sam skład. Są one nie tylko pozbawione wartościowych składników odżywczych, ale zawierają wiele takich, które w nadmiarze szkodzą. Słodzone napoje gazowane są przede wszystkim źródłem cukrów prostych. Naukowcy z USA oszacowali, że to właśnie one są odpowiedzialne za 50% nadprogramowych kalorii w naszej diecie. Otóż w dwulitrowej butelce popularnej coli czy innym słodzonym napoju gazowanym producentom udaje się rozpuścić nawet 70 kostek cukru. W puszce znajduje się około 10 łyżek takiego słodzika (czyli mniej więcej 16 kostek standardowej wielkości). Do napojów typu light zamiast cukru dodawane są substancje słodzące, dzięki czemu charakteryzują się one bardzo niską wartością energetyczną. O ile wynikająca z tego niska kaloryczność jest niewątpliwą zaletą, o tyle dodane sztuczne substancje mogą mieć negatywne skutki uboczne dla zdrowia.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 68  Strona 69  Strona 70  Strona 71

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Nie ulega wątpliwości, że człowiek do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje odpowiedniej dawki snu. U osób aktywnych fizycznie obok treningu i diety odgrywa on fundamentalną rolę w procesie budowania formy sportowej. Odpowiednia dawka snu zwiększa możliwości osiągania optymalnych wyników w niemal wszystkich dyscyplinach, natomiast jego niedobór powoduje tzw. dług senny, zmniejsza koncentrację, szybkość reakcji, wartości siły dynamicznej i statycznej.

W ostatnich latach z niepokojem obserwowany jest wzrost odsetka osób otyłych w społeczeństwie. Zgodnie z raportem Instytutu Żywności i Żywienia co czwarty polski uczeń ma nadwagę lub cierpi na otyłość. Przyczyn można upatrywać w obniżonej aktywności fizycznej na rzecz biernych sposobów spędzania czasu, wpływu środowiska (np. spożywanie niezdrowego jedzenia, tak zwanego junk food albo fast food) czy też chorób. Niemniej jednak specjaliści biją na alarm, ponieważ blisko 80% nastolatków dołączy w przyszłości do grona...