MAGAZYN TRENERA

Wiosna to czas, kiedy odporność może ulec znacznemu osłabieniu, przez co zawodnicy są narażeni na przeziębienie lub grypę. Większość sportowców (i trenerów) lekceważy początkowe objawy choroby, trenując z katarem, bólem gardła i kaszlem. Niestety, nie potrafimy odróżnić, kiedy przeziębienie jest niegroźne i można kontynuować treningi oraz codzienne obowiązki, a kiedy zwiastuje ono poważniejsze kłopoty. trzeba pamiętać, że ignorowanie choroby może zakończyć się zagrożeniami dla zdrowia i poważnymi powikłaniami, takimi...

Kiedy można pójść na trening, a kiedy korzystniej zostać w domu – to bardzo trudna kwestia dla osób zajmujących się sportem. Dla wielu z nich zawody to ukoronowanie wielomiesięcznej pracy treningowej. Nie każda infekcja prowadzi do zagrożenia dla zdrowia sportowca, a w danej sytuacji to od dyspozycji zawodnika może zależeć, jak potoczą się np. losy meczu. Ponadto każda przerwa w kluczowych momentach staje się zagrożeniem dla utrzymania wysokiej formy. Niejednemu zawodnikowi przeziębienie pojawiające się w ostatniej chwili popsuło wielomiesięczne przygotowania. Za każdym razem trzeba ocenić ryzyko oraz możliwe konsekwencje. Istnieją strategie, które pozwalają rozpoznać stan choroby i z większą pewnością stwierdzić, co w danym wypadku należy zrobić.

Jak odróżnić przeziębienie od grypy?

Przeziębienie to rodzaj zakażenia górnych dróg oddechowych, spowodowany przez atak wirusów. Wbrew nazwie nie ma jednak dowodów na to, że samo przebywanie w chłodnym środowisku prowadzi do zachorowań. Do przenoszenia wirusów dochodzi tylko drogą kropelkową (np. kichanie, kaszel) przez przebywanie w pomieszczeniach z osobą zarażoną.

Grypa jest ostrą chorobą zakaźną układu oddechowego, do której dochodzi przez zarażenie wirusem grypy (istnieje wiele jego odmian i mutacji). Grypa także przenosi się pomiędzy ludźmi drogą kropelkową. Charakterystyczne symptomy grypy to: wysoka gorączka, bóle mięśniowe i kostno-stawowe, ból głowy, ból gardła, kaszel (najpierw suchy, przechodzący w kaszel wilgotny), uczucie wyczerpania i ogólnego rozbicia, brak apetytu.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Niskie temperatury, przenikliwy wiatr i śliskie nawierzchnie to czynniki, które nie sprzyjają treningom na świeżym powietrzu w okresie zimowym, ale nie powinny też być powodem do rezygnowania z nich. Treningi te wymagają jedynie innego podejścia do wysiłku niż w cieplejszych miesiącach.

Powszechne jest występowanie niedoborów witaminy D w populacji sportowców wyczynowych. Niedostateczny stopień wysycenia organizmu tą witaminą może powodować wiele niekorzystnych następstw, skutkujących obniżeniem osiąganych rezultatów sportowych. Jedyną możliwością ograniczenia tych negatywnych skutków jest właściwe zbilansowanie diety, uzupełnione suplementacją, oraz przebywanie w miejscach nasłonecznionych.