MAGAZYN TRENERA

Tarczyca to gruczoł o niewielkich rozmiarach, ale bardzo dużym znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Osoby cierpiące na choroby tarczycy mogą mieć pewne problemy z ćwiczeniami fizycznymi. Nie należy jednak zupełnie rezygnować z aktywności.

Tarczyca to bardzo ważny, a często niedoceniany gruczoł ludzkiego ciała. Zmiany chorobowe w jego funkcjonowaniu istotnie zaburzają zdrowie, samopoczucie i jakość życia. Ocenia się, że problemy związane z tarczycą ma ponad 300 milionów ludzi na całym świecie, choć nawet połowa z nich o tym nie wie. Polscy endokrynolodzy szacują, że zaburzenia czynności gruczołu tarczowego dotyczą nawet 22% mieszkańców naszego kraju, w tym osób aktywnych fizycznie.

Tarczyca to niewielki gruczoł przypominający kształtem motyla. Znajduje się on w dolnej części szyi, poniżej krtani. U kobiet tarczyca waży od 15 do 30 g, natomiast u mężczyzn – od 30 do 60 g. Tarczyca produkuje hormony: tyroksynę (T4) i trójjodotyroksynę (T3). Hormony te potrzebne są do prawidłowego rozwoju większości tkanek, głównie do rozwoju ośrodkowego układu nerwowego, właściwego przebiegu dojrzewania płciowego, a także do wzrostu kości. Hormony te mają swój udział także w termogenezie poprzez jej stymulację, a także oddziaływają na metabolizm białek, tłuszczy i węglowodanów.

Wydzielanie hormonów tarczycy pobudza hormon przysadki mózgowej TSH (tyreotropina), dlatego tak ważne jest cykliczne badanie poziomu tego hormonu w organizmie. Podczas gdy stężenie hormonów tarczycy jest duże, ilość TSH maleje i odwrotnie – w przypadku małej ilości hormonów tarczycy, TSH rośnie. Wówczas możemy mówić o nadczynności i niedoczynności tarczycy.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 64  Strona 65  Strona 66  Strona 67  Strona 68

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Badanie poziomu kinazy kreatynowej możemy wykonać już z jednej kropli krwi za pomocą specjalistycznego urządzenia. Daje nam ono możliwość określenia, jaki jest stan naszego organizmu po ciężkim treningu. Dzieje się tak dlatego, że kinaza to ważny marker zmęczenia na poziomie mięśniowym. Inaczej mówiąc, poziom kinazy może dać nam wskazówkę, jak ciężki był ostatni trening, a także czy nasz organizm dobrze go zniósł i jak szybko się regeneruje. Jeśli będziemy wykonywać takie pomiary regularnie, mamy szansę wprowadzić dodatkowy...

Brytyjczycy zdobyli na Igrzyskach Olimpijskich w Atenach 2004 r. 30 medali, zajmując 10. miejsce w klasyfikacji medalowej. 4 lata później w Pekinie wskoczyli już na 4. miejsce tego rankingu z 47 medalami. W roku 2012, będąc gospodarzami igrzysk, wywalczyli w Londynie 65 medali, zajmując 3. miejsce w klasyfikacji medalowej. Co ciekawe, tendencja ta nie ustała po igrzyskach w stolicy Wielkiej Brytanii. W ubiegłym roku w Rio de Janeiro Brytyjczycy zajęli 2. miejsce z 67 medalami. Przyglądając się jednak bliżej metodom szkolenia sportowców...