MAGAZYN TRENERA

Biegasz, jeździsz na rowerze, a może uprawiasz triathlon? Wychodzisz ze znajomymi na siatkówkę, kosza albo jeździsz na rolkach? A może jesteś zwolennikiem zajęć w klubie fitness, mimo sezonu letniego sprzyjającego aktywnościom na zewnątrz? Jedno jest pewne, jakąkolwiek podejmujemy aktywność fizyczną, robimy to głównie z powodów zdrowotnych. Jest to duży motywator obok poprawy wyglądu czy lepszego samopoczucia. Z jednej strony słyszymy „sport to zdrowie”, a z drugiej obserwujemy jak często nasi znajomi nie pojawiają...

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – to zależy. Gdy wpadamy na pomysł podjęcia aktywności ruchowej czy to sami, czy też za namową znajomych, nasze pierwsze myśli powinny być skierowane właśnie na zdrowie. Dobrze jest zadać sobie pytanie, czy jest to faktycznie coś, czego potrzebuję, czy ten sport jest dla mnie, w końcu, co mam zrobić, aby się tego dowiedzieć.Tu z pomocą przychodzi konsultacja ze specjalistą i testy funkcjonalne. Ale do kogo się zwrócić? Trenera motorycznego, fizjoterapeuty, a może lekarza? I czym są testy funkcjonalne?

W kwestii oceny stanu zdrowia na pewno pomoże lekarz. I nie ma się co zniechęcać na samym początku mówiąc, że przecież nic mi nie jest. Zdrowi ludzie też powinni chodzić do lekarza. Chociażby po to, aby się upewnić w swoim zdrowiu. Ocena pracy serca podczas wysiłku, czyli EKG wysiłkowe, przyda się na początku każdej drogi treningowej.

Gdy już wiemy, że serce działa prawidłowo, kolejnym krokiem powinna być wizyta u fizjoterapeuty, trenera przygotowania motorycznego. I ponownie trzeba sobie uświadomić, że obecnie do takiego specjalisty nie chodzi się wyłącznie po zdrowie. Powszechnie mówi się o profilaktyce zamiast leczenia. Ale świadomość zaczyna się od nas, od każdego człowieka. To my musimy wiedzieć, że aby zapobiegać kontuzjom i przedłużającym się przerwom w sportach, możemy iść do fizjoterapeuty – trenera. Coraz częściej możemy spotkać takich specjalistów, ponieważ coraz więcej miejsc rozszerza swoją ofertę dla zainteresowanych i zorientowanych klientów. Taki trener zajmie się oceną motoryczną, czyli obnażeniem słabych i wyszukaniem mocnych stron naszego ciała. Używa do tego wspomnianych wcześniej testów funkcjonalnych. Są to zazwyczaj proste zadania ruchowe, których wykonanie daje informacje o potencjale ruchowym człowieka. Po takich testach zwykle wiadomo nad czym pracować, jakiego rodzaju treningów potrzebujemy najbardziej. Jeśli powinniśmy zacząć od treningu poprawiającego siłę czy stabilizację, to właśnie fizjoterapeuta, trener przygotowania motorycznego poprowadzi taki trening w sposób skuteczny, a przy tym zdrowy.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 80

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Jak wynika z najnowszych badań opinii aż 40% Polaków uprawia sport co najmniej raz w tygodniu, a ok. 8% ankietowanych co najmniej raz w miesiącu. Wyniki badania „Jak Polacy uprawiają sport” przeprowadzonego na zlecenie LUX MED, pokazują, że 4 na 10 Polaków nie wykonało żadnych działań, aby przygotować się do uprawiania aktywności fizycznej.

Jeszcze do niedawna sądzono, iż śniadanie jest podstawą całego dnia. Obecnie dietetycy nie wskazują jednego, najważniejszego posiłku, apelują oni o spożywanie co najmniej 5 małych posiłków w ciągu dnia. Właśnie w takim systemie żywienia widzą sposób na zgrabną sylwetkę i zdrowy, odporny organizm. Zdaniem wykwalifikowanych dietetyków zupa (a szczególnie warzywna) reguluje funkcjonowanie przewodu pokarmowego, nie pozwala na wyziębienie organizmu, a także dostarcza wielu cennych składników.