MAGAZYN TRENERA

Jeden z najstarszych eksperymentów psychologicznych dotyczących sukcesu został przeprowadzony w latach 60. na Uniwersytecie Stanforda. Walter Mischel zaaranżował słynny eksperyment, znany u nas jako „test cukierka”. Użyto w nim popularnych w Stanach Zjednoczonych słodyczy przypominających słodkie gąbki albo pianki, stąd w literaturze anglojęzycznej termin „marshmallow test”.

Badacze zapraszali do badań dzieci w wieku ok. 4 lat. Dzieci te dostawały piankę (cukierka) i obiecywano im, że jeśli nie zjedzą jej od razu, a poczekają, aż prowadzący do nich wróci, to otrzymają drugą. Wiedziały zatem, że za kilka minut (nie określano, ile konkretnie), jeżeli nie zjedzą słodyczy, które mają przed sobą na talerzu, w nagrodę dostaną ich więcej.

Po kilkunastu latach od eksperymentu badacze odszukali osoby biorące udział w badaniu i postanowili sprawdzić, jak radzą sobie w życiu. Okazało się, że dzieci, które zdały test cukierka, już jako nastolatkowie przeważnie osiągają większe sukcesy, lepiej się uczą i łatwiej przyswajają wiedzę. W dalszych obserwacjach okazało się, że w dorosłym życiu osoby, które nie zjadły słodyczy od razu, również odnoszą większe sukcesy niż te, którzy już w dzieciństwie nie potrafiły odmówić sobie przyjemności w imię późniejszej nagrody.

Wyniki tego eksperymentu do dziś pokazywane są jako jeden z najważniejszych elementów osiągania sukcesu. Zdolność do odraczania gratyfikacji poprawia koncentrację, kontrolę emocjonalną i przekłada się na większe sukcesy.

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 79  Strona 80

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE