MAGAZYN TRENERA

Okres między zimą a wiosną może wydawać się dosyć nijaki, zwłaszcza pod względem żywienia. Bo cóż znajdziemy wtedy w sklepach? Spryskane konserwantami owoce, które już mają za sobą długą podróż z ciepłych krajów albo owinięte folią warzywa bez smaku. Do wiosny i wczesnych zbiorów z rodzimych pól musi jeszcze upłynąć trochę czasu, z kolei organizm zaczyna wybudzać się z zimowego snu i potrzebować doładowania witaminowego… Jak to wszystko pogodzić? Czy w ogóle można dostarczyć ciału odpowiednią...

Postanowiłam wyjść zasygnalizowanym wyżej problemom naprzeciw i przygotowałam z myślą o Czytelnikach „Magazynu Trenera” jadłospis na 7 dni, który jest łatwy do przestrzegania, bardzo smaczny, a jednocześnie zawiera spore ilości witamin i składników mineralnych. W zupełności wystarczą one twojemu organizmowi, by poczuł, że słoneczne dni i majówka coraz bliżej. Do puli owoców i warzyw – bo na nich skupiam się w tym artykule – dołączyłam przetwory, takie jak: pulpy, przeciery, dżemy, smarowidła, soki, a nawet mrożonki. Wbrew powszechnej opinii, tego typu przetwórstwo nie sprawia, że końcowy produkt jest pozbawiony wartości odżywczych. Obróbka termiczna zmniejsza oczywiście aktywność poszczególnych witamin nawet o kilkadziesiąt procent, może natomiast wpływać także korzystnie na przyswajalność innych składników, na przykład karotenoidów (likopenu o działaniu przeciwnowotworowym). Po raz kolejny w dziedzinie żywienia okazuje się więc, że to przede wszystkim ilość ma znaczenie – odpowiednia zawartość owoców i warzyw nawet w przetworzonej formie poskutkuje podniesieniem potencjału antyoksydacyjnego twojego organizmu. Do dzieła zatem!

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 68  Strona 69  Strona 70  Strona 71  Strona 72  Strona 73

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

XXI wiek to czas rozwoju nowych technologii, który pozwala nam na dostęp do niemal nieograniczonej wiedzy. Jej jakość pozostawia jednak wiele do życzenia. Mimo to młodzi sportowcy, trenerzy oraz ich rodzice często podlegają różnego rodzaju modom i trendom żywieniowym. Natłok informacji sprawia niestety, że często wybierają oni niekorzystne dla zdrowia podopiecznego rozwiązania. Dlatego też zadecydowaliśmy, że przy pomocy naszych ekspertów opracujemy dla Państwa cykl artykułów dotyczących żywienia młodego zawodnika.

Piłka nożna to dyscyplina, w której – poza bazową wytrzymałością – o powodzeniu decyduje połączenie co najmniej trzech elementów: techniki, taktyki i szybkości. Jest to nierozerwalna trójca – nawet maestria w dwóch z tych zakresów przy brakach w trzecim skazuje zawodnika na to, że jego rozwój zostanie na pewnym etapie zatrzymany. Doskonałym przykładem możliwości harmonijnego bodźcowania wszystkich trzech jest wykorzystanie przyjęcia kierunkowego. Można je rozwinąć wykorzystując gry zadaniowe...