MAGAZYN TRENERA

XXI wiek to czas rozwoju nowych technologii, który pozwala nam na dostęp do niemal nieograniczonej wiedzy. Jej jakość pozostawia jednak wiele do życzenia. Mimo to młodzi sportowcy, trenerzy oraz ich rodzice często podlegają różnego rodzaju modom i trendom żywieniowym. Natłok informacji sprawia niestety, że często wybierają oni niekorzystne dla zdrowia podopiecznego rozwiązania. Dlatego też zadecydowaliśmy, że przy pomocy naszych ekspertów opracujemy dla Państwa cykl artykułów dotyczących żywienia młodego zawodnika.

Czym różni się młody zawodnik od dorosłego sportowca?

Na pierwszy rzut oka różnica między dorosłym zawodnikiem a młodym sportowcem wydaje się oczywista. Dorosły zawodnik charakteryzuje się większymi wymiarami ciała, jest poddawany większym obciążeniom treningowym, co powoduje większy wydatek energetyczny w przeliczeniu na czas wykonywania jednostki treningowej. Nie należy jednak wychodzić z założenia, że skoro mamy do czynienia z młodym organizmem, to wydatek energetyczny również będzie niewielki. W zależności od płci i masy ciała, w trakcie godziny wysiłku młody organizm może ponieść wydatek energetyczny wynoszący nawet 300–1000 kcal. Warto podkreślić tutaj fakt, że profesjonalni zawodnicy poza samymi jednostkami treningowymi prowadzą raczej mało aktywny tryb życia, skupiając uwagę na prawidłowym wypoczynku i regeneracji. Wśród młodzieży wygląda to zupełnie odwrotnie. Aktywność fizyczna, niezależnie od dyscypliny sportu jest tylko dodatkiem do życia codziennego, które skupia się głównie na uczestniczeniu w zajęciach lekcyjnych, a pozostały czas wolny i przerwy w szkole spędzane są w sposób aktywny. Stąd pozatreningowa aktywność również powinna być brana pod uwagę podczas ustalania zaleceń dla młodych sportowców i w niektórych przypadkach będzie bardzo istotnym czynnikiem kształtującym całkowite zapotrzebowanie na energię. Nie możemy również zapominać o tym, że młodzi sportowcy znajdują się cały czas w fazie intensywnego wzrostu i rozwoju, wymagających większego dostarczania energii i składników odżywczych, które będą mogły być przeznaczone na cele budulcowe, zapewniając prawidłowy rozwój organizmu. Dostarczanie zbyt małej ilości energii i składników odżywczych na tym etapie życia może powodować niski wzrost i opóźnione dojrzewanie organizmu, zaburzenia miesiączkowania i niską masę kostną, zwiększając tym samym ryzyko wystąpienia kontuzji, infekcji i zaburzeń odżywiania. Większe zapotrzebowanie na energię jest również powiązane z gorszą niż u dorosłych efektywnością wykonywania ruchu oraz mniejszą sprawnością metabolizmu, czego przykładem może być wyższe o 20–30% zapotrzebowanie na tlen przez 6–8-letnie dziewczyny w porównaniu do dorosłych kobiet wykonujących bieg o tej samej prędkości. Należy zatem pamiętać, że organizm młodego sportowca również może wykazywać wysokie zapotrzebowanie na energię podczas wykonywania wysiłku fizycznego, a wartość energetyczna diety powinna być dostosowywana indywidualnie, biorąc pod uwagę przede wszystkim wiek, płeć, masę ciała oraz rodzaj wykonywanej aktywności fizycznej.

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 64  Strona 65  Strona 66  Strona 67

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Okres między zimą a wiosną może wydawać się dosyć nijaki, zwłaszcza pod względem żywienia. Bo cóż znajdziemy wtedy w sklepach? Spryskane konserwantami owoce, które już mają za sobą długą podróż z ciepłych krajów albo owinięte folią warzywa bez smaku. Do wiosny i wczesnych zbiorów z rodzimych pól musi jeszcze upłynąć trochę czasu, z kolei organizm zaczyna wybudzać się z zimowego snu i potrzebować doładowania witaminowego… Jak to wszystko pogodzić? Czy w ogóle można dostarczyć ciału odpowiednią...

Piłka nożna to dyscyplina, w której – poza bazową wytrzymałością – o powodzeniu decyduje połączenie co najmniej trzech elementów: techniki, taktyki i szybkości. Jest to nierozerwalna trójca – nawet maestria w dwóch z tych zakresów przy brakach w trzecim skazuje zawodnika na to, że jego rozwój zostanie na pewnym etapie zatrzymany. Doskonałym przykładem możliwości harmonijnego bodźcowania wszystkich trzech jest wykorzystanie przyjęcia kierunkowego. Można je rozwinąć wykorzystując gry zadaniowe...