MAGAZYN TRENERA

Znikome nasłonecznienie, niskie temperatury, mniejsza ilość sportu i relaksu, a także mniejsza ilość owoców w diecie – tym wszystkim brakom ludzki organizm musi stawić czoła zimą. To dość wymagający okres, w którym trzeba chronić się przed infekcjami oraz robić wszystko, żeby zasoby energii życiowej i codziennego wigoru nie odbiegały zanadto od tych z sezonu letniego. Pomogą w tym witaminy i minerały, które zimą nabierają jeszcze większego znaczenia.

Witamina D

To najważniejszy punkt na naszej liście, zasługujący na serię oddzielnych artykułów. Przeprowadzono wiele badań na temat niedoborów witaminy D w okresie jesienno-zimowym w naszej strefie klimatycznej i wyniki zawsze są zatrważające. Zależnie od przyjętych kryteriów od 40 do nawet 90% z nas ma zbyt mało cholekalcyferolu we krwi. Wszystkie witaminy są niezbędne, ale gdyby stworzyć ranking tych najważniejszych, witamina D bez wątpienia znalazłaby się na podium. Jest odpowiedzialna za funkcjonowanie wszystkich najważniejszych układów organizmu, a jej niedobór podnosi ryzyko wielu poważnych chorób (przede wszystkim nowotworowych i neurodegeneracyjnych).

[ . . . ]

Aby przeczytać artykuł w wersji elektronicznej, musisz posiadać opłaconą prenumeratę w wersji PREMIUM lub PREMIUM+.

PRZEJDŹ DO PEŁNEJ WERSJI ARTYKUŁU

 Strona 63  Strona 64  Strona 65

ZOBACZ ARTYKUŁY O TEJ SAMEJ TEMATYCE

Zima to okres, kiedy na rynku spożywczym mamy do czynienia z mniejszą różnorodnością warzyw i owoców. Z tego powodu nierzadko rezygnujemy ze zdrowej diety obfitującej w składniki bioaktywne, jakie znajdziemy w świeżych produktach. A przecież niskie temperatury jeszcze bardziej narażają nasz organizm na przeziębienie lub co gorsza – grypę. Aby uchronić się przed chorobą i móc efektywnie trenować, należy skupić się na doborze odpowiednich produktów i przygotowaniu z nich rozgrzewających, wzmacniających posiłków.

Zimą każdy biegacz buduje formę na nadchodzące wiosnę i lato. W tej dyscyplinie nie ma on miejsca i czasu na odpoczynek. I choć trening zimą jest trochę inny niż wiosną, to jednak ma bardzo duże znaczenie w kontekście uzyskiwanych rezultatów w wiosennych i letnich startach. Nie ma bowiem mowy o życiówkach bez sumiennie przepracowanej zimy. Aby mieć jednak siłę i energię do treningów, należy kompleksowo zadbać o swoją dietę.